Foto: Renshonique Antonia

WILLEMSTAD – Het komt nog maar weinig voor: lokale jongeren, die niet een baan in loondienst nemen, maar de stap zetten om zelf als ondernemer op Curaçao aan de slag te gaan. In het onderwijs, zo menen deskundigen, is hiervoor nog nauwelijks aandacht.

Ashton Vicario (28) is eigenaresse van een bar-restaurant. ”Ik heb mijn vaste baan in de horeca opgegeven voor een onzekere situatie, een eigen restaurant opstarten. Dit was geen makkelijke keuze.” Lavita Mohabiersing (28) heeft haar eigen restaurant: “Ik heb uiteindelijk de stap genomen, maar ik wist niet waar ik moest beginnen. Hulp vragen aan vreemden vond ik moeilijk.”

Onvoldoende stimulering
Volgens Fiona Curie, beleidsmedewerker van het ministerie van Economische Ontwikkeling, wordt ondernemerschap niet genoeg van huis uit en door de gemeenschap gestimuleerd. “Leerlingen worden opgevoed en voorbereid om een bepaald patroon te volgen. Er wordt over het algemeen weinig ruimte gecreëerd om dat patroon uit te dagen. De risico’s van ondernemerschap worden als zwaarder overgebracht. Ik zou voor het onderwijs op Curaçao een structurele aanpak voorstellen, waarbij studenten opgeleid worden tot ondernemer en vervolgens ondersteuning ontvangen tijdens de opstartfase van de onderneming.”

Marie-Louise Klijn maakt en verkoopt sieraden. Foto: Renshonique Antonia

Marie-Louise Klijn (21) heeft haar eigen sieradenlijn. Via haar ouders heeft zij ondernemerservaringen van huis uit meegekregen. Maar zij herkent de obstakels van jongeren die deze kennis niet hebben. Curaçao mist volgens Klijn evenementen waarbij jongeren in eenvoudige en heldere taal worden geïnspireerd en opgeleid om een eigen onderneming te starten. Volgens haar zou dat meer jongen stimuleren om de stap te nemen.

Klijn krijgt weleens van medestudenten te horen dat hun ouders en omgeving hen demotiveren. “Ik ken veel jongeren die een hobby hebben waarmee zij geld verdienen, maar uit angst kiezen zij er toch voor om fulltime voor een bedrijf te werken. Zij zeggen dan: Ik wil een eigen carwash opzetten, maar mijn moeder wil dat ik voor zekerheid ga. Omdat ik niet uit Jan Thiel (rijke buurt, red.) kom, maar uit Seru Fortuna (achterstandswijk op Curaçao, red.) gaat het mij niet lukken. Niemand in mijn omgeving heeft de stap genomen, dus ik kan het ook niet.”

Creativiteit
Marie-Louise Klijn geeft aan dat zij niet veel heeft geleerd van de fictieve voorbeeldprojecten over ondernemen op school. Die zouden vervangen moeten worden door een project waarbij studenten daadwerkelijk de kans krijgen om een bedrijf op te zetten.

Lavita Mohabiersing weet uit ervaring dat studenten op Curacao niet wordt geleerd om ‘out of the box’ te denken. Volgens Curie van het ministerie van Economische Ontwikkeling zou het onderwijs op Curaçao zich meer moeten richten op vragen die voor jonge toekomstige ondernemers van belang zijn.

“Oplossingsgericht denken en creativiteit zijn enkele eigenschappen waarin studenten getraind zouden moeten worden. Deze eigenschappen zijn inherent aan de ondernemer. Laat je niet beperken, wees ambitieus! Wees niet bang om hulp te vragen. Begin vandaag, stap voor stap, stel niet uit!”