Foto: Tourism Corporation Bonaire

Bonaire moet een ‘blue destination’ worden: meer focussen op de duurzame blauwe natuur van de oceaan en de kust, staat in een nieuw masterplan. Zo kan het eiland een betere positie krijgen op de toeristische markt in het Caribisch gebied.

Dat staat in het strategisch toeristisch masterplan van het Dick Pope Sr. Institute for Tourism Studies (DPITS) van de University of Central Florida. Het aantal toeristen kan volgens het plan omhoog van 140.000 naar 200.000 per jaar.

‘Vergeten’
“Die keuze past bij het dna van het eiland”, reageert directeur Dick ter Burg van de Kamer van Koophandel (KvK). “Eigenlijk werken we al jaren volgens dit principe, maar we ‘vergeten’ het elke keer op de juiste manier in de markt te zetten.”

Het plan voor de komende tien jaar krijgt tot nu toe brede steun van onder anderen gezaghebber Edison Rijna, Tourism Corporation Bonaire (TCB), de Kamer van Koophandel (KvK) en hotelorganisatie Bonhata.

Robertico Croes tijdens de presentatie van het masterplan op 1 december. Foto: TCB

Toeristen die meer uitgeven
Het plan is opgesteld onder leiding van de Arubaanse professor Robertico Croes, ook verantwoordelijk voor het Curaçaose masterplan. Volgens Croes kunnen de inkomsten uit het toerisme worden verhoogd van ongeveer 229 miljoen dollar in 2017 tot bijna 400 miljoen in 2027.

Niet met massatoerisme, maar met een lage dichtheid van toeristen, die veel meer geld uitgeven dan nu het geval is. Dat zal, met 2.400 nieuwe banen, ook het welzijn verhogen voor de bevolking van Bonaire.

Om het doel te bereiken worden vijf strategieën uiteengezet. De eerste is een sterke rol voor een geprivatiseerd TCB. Bonhata-voorzitter Eric Gietman noemt dat ‘een essentiële voorwaarde voor het uitvoeren van het plan’. Organisatorisch wordt het een soort public-private partnership zonder politieke invloed en met eigen inkomsten.

Toeristenbelasting
“Het budget moet worden bepaald aan de hand van het geld wat nodig is onder aan de streep”, aldus Ter Burg. TCB moet niet afhankelijk zijn van subsidies, vindt hij, maar inkomsten krijgen uit bijvoorbeeld toeristenbelasting.

De accommodaties moeten verbeterd worden. Met een hotelbezetting van 68 procent is deze sector nauwelijks rendabel. Er moet 150 miljoen dollar geïnvesteerd worden in herinrichting van bestaande kamers en 600 nieuwe kamers in boutique-stijl (vier sterren). De Nederlandse, de Noord-Amerikaanse en de regionale markten bieden kansen om meer toeristen naar het eiland te trekken.

Meer vluchten naar Bonaire
Er moeten meer vluchten komen, zoals van het Canadese Sunwing medio december en zeer waarschijnlijk American Airlines vanaf zomer 2018 uit Miami. Als laatste strategie noemt het plan het cruisetoerisme, want 55 procent van de cruisebezoekers is geïnteresseerd in een terugkeer naar Bonaire als verblijfstoerist.

Er moet snel gehandeld worden, zegt DPITS: “Niets doen kan grote gevolgen hebben voor de economie en de stabiliteit van het eilandelijke erfgoed.”