Foto: Ombudsman Gwendolien Mossel

PHILIPSBURG – De ombudsman van Sint-Maarten, Gwendolien Mossel, heeft na ruim een maand nog geen formele reactie gekregen op haar alarmerende rapport over de sociale crisis na orkaan Irma. Niet van de overheid van Sint-Maarten of uit Den Haag.

“Ik weet zeker dat het in Nederland niet toegestaan is om mensen jarenlang in zulke onacceptabele situaties te laten verkeren”, zegt Mossel.

Uit haar onderzoek blijkt dat pas tien procent van de woningen is gerepareerd en dat sommige inwoners nog steeds in schrijnende situaties moeten leven. De tussenkomst van de Wereldbank, is volgens haar een groot probleem als het om woning reparaties gaat. “De Wereldbank is door Nederland ingezet om corruptie te voorkomen. Maar het gaat hier om mensen! We moeten terug naar de tekentafel.”

Tijdrovend
In september 2017 raasde orkaan Irma over Sint-Maarten en liet een ravage achter. Veel inwoners raakten hun huis kwijt. Al snel werden er fondsen beschikbaar gesteld. De Wereldbank beheert namens Nederland 470 miljoen euro voor wederopbouwprojecten. De regering van Sint-Maarten zet projecten bij Wereldbank uit. In het rapport concludeert Mossel dat de bank te ‘bureaucratische, ingewikkeld en tijdrovend’ te werk gaat.

Op Sint-Maarten hebben ministers en parlementariërs alleen via de media gereageerd. “Want ja, er komen verkiezingen aan”, zegt Mossel. “Hoewel het positief is dat politici op het rapport reageren, is het van belang dat er werkelijk iets aan het proces gewijzigd wordt. Hierin heeft de regering een cruciale rol.”

Interim minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Infrastructuur, Chris Wever, zegt zich zorgen te maken over het lage aantal van inwoners dat tot nu toe is geholpen. “Zo duurt het nog vijf jaar, dat kan niet.” Hij wil op korte termijn om tafel met de Wereldbank en het National Recovery Program Bureau (NRPB).

Via haar Nederlandse collega, de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen, hoopt ze dat het rapport in Den Haag terechtkomt. Ook kaartte Mossel haar onderzoek aan bij koning Willem-Alexander tijdens het Koninkrijksoverleg Ombudsmannen vorige maand.

Ombudsman Sint-Maarten slaat alarm

Wil je weten over welke schrijnende situaties het gaat? Lees en bekijk het via deze link.

De Wereldbank wil geen reactie geven op het rapport van Mossel en verwijst naar het National Recovery Program Bureau (NRPB). Dit bureau bestaat pas sinds januari van dit jaar en voert sindsdien wederopbouwprojecten uit. “De projecten zijn opgesteld volgens de standaarden van de Wereldbank”, zegt directeur van de NRPB Claret Connor. “Onze focus is om de projecten duurzaam en zorgvuldig uit te voeren. Veerkracht opbouwen kost tijd.”

Risico bekend
Op de vragen of het sneller had gekund en waar de NRPB tegenaan loopt bij het uitvoeren van de projecten, citeert Connor uit een interim-rapport van de Wereldbank. Daarin staat dat het gebrek aan capaciteit binnen de overheid, om meerdere grote projecten tegelijkertijd uit te voeren, het probleem is.

“De Wereldbank en Nederland wisten twee jaar geleden van dit risico en toch hebben ze gekozen voor deze constructie”, merkt de ombudsman op.

Kritiek op de Wereldbank

De kritiek dat de Wereldbank voor vertraging van het wederopbouwproces zou zorgen, is niet nieuw. In mei van dit jaar reageerde de Wereldbank wel op de kritische geluiden, lees dat hier.

Beeld: Tim van Dijk

Bij de presentatie van de film die bij het rapport hoort, kwamen nog meer verhalen naar boven. “Iemand waarvan het dak al is gerepareerd en een contract heeft getekend met de NRPB voor fondsen voor andere reparaties aan zijn huis. Een succesverhaal, zou je kunnen zeggen. Maar vier maanden na het tekenen van het contract is er nog niets gebeurd”, zegt Mossel.

De ombudsman zegt dat ze haar onderzoek ‘blijft opdringen’ aan de overheid van Sint-Maarten. Ook zet ze alle kanalen in om gehoord te worden in Den Haag. “Zij zijn de donoren. Dus zij hebben het uiteindelijk voor het zeggen.”