Middenstanders dupe van stop heropening raffinaderij Aruba

Foto: Ariën Rasmijn

ORANJESTAD – “Ik ga nog geen besluiten nemen, al neig ik wel naar het starten van iets nieuws in een andere richting. Dat we mensen naar huis moeten sturen en onze kosten moeten verlagen om te kunnen overleven, is een feit.”

Dat zegt Yirman Pacheco. Hij heeft twee bedrijven in raffinaderijstad San Nicolas. Pacheco merkt de gevolgen direct van de opschorting door Citgo van de heropening van de raffinaderij. Hij is niet alleen.

Het bedrijf Total Services had vorig jaar een gerestaureerd pand gekocht, vlakbij de hoofdingang van de raffinaderij. Daarin werd een geldwisselkantoor geopend en appartementen gebouwd die bedoeld waren voor verhuur aan leidinggevenden van het raffinaderijproject. Al met al een investering van acht ton, zegt directeur Ronald Van Trigt. Nu de werkzaamheden zijn gestopt, moeten zij zich noodgedwongen aanpassen.”We houden het geldwisselkantoor want daar is gewoon vraag naar in de omgeving. De appartementen moeten we nu gaan verhuren via AirBnB.”

“Nu is het een kwestie van afwachten”-middenstander Pacheco

Pacheco heeft een winkel die schoenen, helmen en gereedschap aan contractarbeiders verkoopt en is een distributeur van vloeibaar gas. De laatste paar keer dat de raffinaderij sloot, had hij al zoiets van dat het tijd werd voor wat anders. Toch maakte Pacheco opnieuw grote investeringen toen de vorige regering aankondigde dat de raffinaderij weer open ging.

Tot eind 2017 was er geen vuiltje aan de lucht. “Opeens werden de contractanten van het aannemersconsortium naar huis gestuurd om in maart terug te komen. En nu ze de werkzaamheden hebben gestopt, is het een kwestie van afwachten.” Mocht het uiteindelijk op een ontmanteling van de raffinaderij uitdraaien, dan ziet Pacheco toch weer kansen. “Veiligheidskleding en gereedschap zijn dan ook hard nodig.”

“Het is tijd voor wat anders” – uitbater Charles Brouns

Charles Brouns is uitbater van de bekende Charlie’s Bar in San Nicolas. “Sinds de sluiting van Lago hebben tal van maatschappijen de raffinaderij heropend. Stuk voor stuk zouden ze minstens 25 jaar blijven. Dat is niet gebeurd. Feitelijk is er sinds de sluiting van Lago helemaal niets veranderd. Het is tijd voor wat anders.”

Brouns zegt dat bedrijven zich moeten aanpassen aan de situatie en een paar stappen vooruit moeten kijken. Hij ziet meer toekomst in de haven van de raffinaderij, mocht die vrijkomen na een definitieve sluiting van de raffinaderij.

Charlie’s Bar foto: Arien Rasmijn

“In Zuid-Amerika zijn er maar drie havens die supertankers aankunnen en waarvoor ze pas geleden het Panamakanaal hebben verbreed. In Noord-Amerika zijn er ook maar drie havens die zulke schepen aankunnen. Het gaat zo’n 20 jaar duren voordat al die landen hun infrastructuur hebben aangepast om die schepen aan te kunnen. De haven van de raffinaderij kan deze schepen en al de schepen die erna zullen komen, wel aan. En dan heb je het nog maar over een kwart van het hele raffinaderijterrein dat je ergens anders voor kan gebruiken.”