ORANJESTAD – Voor de komst van een fast-ferry tussen Aruba, Bonaire en Curaçao zijn de publieke randvoorwaarden grotendeels in orde. Er ontbreekt echter een economische zone en het vinden van een geschikte ferry blijkt heel lastig.

Dit concludeert het rapport van onderzoeksbureau Icasus Caribbean dat in handen is van Caribisch Netwerk.

Het Ferry Onderzoek Inter Caribbean Expressdienst (FOICE) van onderzoeksbureau Icasus Caribean is uitgevoerd in opdracht van de regeringen van Aruba, Curaçao en Bonaire onder toezicht van Fondo Desaroyo Aruba (FDA). Doel was om de publieke randvoorwaarden voor een efficiënte ferry-dienst in kaart te brengen.

Kansen
Hiervoor heeft Icasus gesproken met de havenautoriteiten, de douane, de immigratie en de politie van alle drie de eilanden. Daarnaast is gesproken met de regeringen, toerismebureaus en de private sector. Alle partijen zijn positief over de komst van een fast-ferry en zien kansen op economisch gebied, maar ook uitdagingen inzake criminaliteit en illegalen.

Op Aruba wordt gevreesd voor verlies van toeristen, omdat deze makkelijker de andere eilanden kunnen bezoeken.

Icasus concludeert dat binnen de huidige wetgeving en ICT-systemen van de publieke diensten er voldoende waarborgen zijn om de ferry efficiënt tussen de eilanden te laten varen. Tussenstops zullen niet langer zijn dan twintig minuten. Al moet met name Aruba nog nieuwe wetgeving aannemen. Ook verschillen daar de invoerregels met die van de andere eilanden.

Fred Olsen Express
De Spaanse rederij Fred Olsen Express had zeven jaar geleden interesse getoond in het uitbaten van een ABC-ferry. Uit gesprekken voor dit onderzoek blijkt dat die interesse inmiddels een stuk minder is. Er is namelijk nog niet formeel sprake van een economische zone tussen de eilanden en de ligging van de verschillende havens zou niet gunstig zijn.

Op Bonaire moet een nieuwe, drijvende haven gebouwd worden. Op Aruba zou de haven van de raffinaderij in San Nicolas ideaal zijn, maar die is nog niet beschikbaar. De overgebleven optie is de haven van Oranjestad, maar dat neemt een extra 20 minuten reistijd in beslag. Dit heeft als gevolg dat twee keer per dag reizen vanuit Aruba via Curaçao naar Bonaire dan net niet meer zou kunnen.

Helft goedkoper dan vliegen
Icasus Caribbean concludeert dat de ABC-ferry economisch winstgevend kan zijn. Het onderzoeksbureau gaat uit van een reistarief dat ongeveer de helft van een vliegticket kost. Reizen tussen Aruba en Curaçao duurt twee en een half uur en van Curaçao naar Bonaire anderhalf uur. Voor de opstartfase wordt uitgegaan van exploitatie van één vaartuig. De route tussen Aruba en Curaçao wordt twee keer per dag uitgevoerd en van Curaçao naar Bonaire een keer per dag.

Boten schaars
Een ander knelpunt is het vinden van een geschikte ferry. Door de crisis is de productie van dit soort vaartuigen jarenlang stil komen te liggen, terwijl door de huidige groei in de markt juist een schaarste ontstond. Bovendien zijn slechts weinig fast-ferries geschikt om te varen in deze regio, melden de onderzoekers.

Het ideale type vaartuig zou een trimaran zijn, maar gezien het geringe aanbod en de kosten lijkt het aanschaffen van een catamaran het beste alternatief, aldus Icasus Caribbean.