Deze billboards moeten verwijderd worden. Foto Today / Hilbert Haar

Deze billboards moeten verwijderd worden. Foto Today / Hilbert Haar

PHILIPSBURG – De verkiezingskoorts is in St. Maarten nog niet tot het kookpunt gestegen – daarvoor is 29 augustus nog iets te ver weg – maar de eerste schermutselingen tussen de deelnemende politieke partijen zijn al een feit.

Terwijl de inzet van de verkiezingen simpelweg een greep naar de macht is voor de volgende vier jaar, draait de eerste ruzie om de vergunning die minister van Justitie Dennis Richardson heeft uitgevaardigd voor de plaatsing van campagnemateriaal en de balorige reactie daarop van verschillende partijen.

Richardson verbood kort voor de dag van de kandidaatstelling het plaatsen van verkiezingsreclame op bruggen, rotondes en straatmeubilair. Dat viel verkeerd. Na overleg met de politie over de massale overtredingen, stelde Richardson de eisen naar beneden bij. Alleen billboards op rotondes worden niet meer getolereerd.

Niet genoeg

Dat was niet genoeg om Theo Heyliger, leider van de Verenigde Volkspartij (UP), tevreden te stellen. Hij beschouwde de gestelde voorwaarden als een afspraakje tussen de minister en de Democratische Partij (DP) van minister-president Sarah Wescot-Williams. Hij hield vol dat de UP geen regels had overtreden en haalde uit naar de Nationale Alliantie van William Marlin die het had aangedurfd zijn partij hierover te bekritiseren.

Geen discussie

Niet iedereen heeft een gelukkige hand bij de plaatsing van politieke billboards. Adult Toy Box is een lokale sex shop. Foto Mary Smith

Niet iedereen heeft een gelukkige hand bij de plaatsing van politieke billboards. Adult Toy Box is een lokale sex shop. Foto Mary Smith

Op dinsdag kondigde hoofdcommissaris Peter de Witte aan dat er geen discussie meer mogelijk is over de billboards bij rotondes: die moeten weg in verband met de verkeersveiligheid. De politie gaat nu het ministerie van Volkshuisvesting, waar UP-kandidaat Maurice Lake de scepter zwaait, vragen de billboards te verwijderen. Het gaat over billboards van de UP (ook eentje met de afbeelding van Minister Lake) en van de Verenigde St. Maarten partij (US) van Frans Richardson.

Beloftes

De verkiezingsbeloftes vliegen je ondertussen om de oren. De UP belooft kiezers een compleet nieuw ziekenhuis (waar geen duidelijke behoefte aan is), de Nationale Alliantie belooft belastingvrije pensioenen (terwijl over het basispensioen van 1,000 gulden helemaal geen belasting verschuldigd is), en de Democratische Partij committeerde zich gisteren aan het “open government partnership”, een programma dat volledige publieke openheid voorstaat, ook over de financiën van gekozen en benoemde politieke functionarissen.

Nieuwe identiteit

De DP, die decennialang de dienst uitmaakte in St. Maarten maar na zware verliezen in de verkiezingen in 2010 op zoek is naar een nieuwe identiteit, heeft openheid en integriteit als wapen gekozen om de harten van het electoraat te heroveren. Emil Lee, voormalig voorzitter van de ondernemersorganisatie SHTA, is de drijvende kracht achter de frisse wind die door de DP waait.

Armoede

Frans Richardson’s US partij heeft behalve armoedebestrijding ook huisvesting en infrastructuur op de kaart gezet voor de verkiezingen. De US wil bijvoorbeeld aanmoedigingspremies geven aan lokale bedrijven voor de productie van bouwmateriaal.

 
Van de andere twee partijen, Lenny Priest’s OSPP and de eenspersoonslijst van Jacinto Mock (Sociale Hervormings Partij – SRP) is tot nu toe in de verkiezingsstrijd weinig vernomen.

Kiesraad

De Kiesraad gaat partijen nauwlettend in de gaten houden. Die wil door wijkbijeenkomsten te bezoeken een idee krijgen van wat politici uitgeven aan hun campagne. Alle kandidaten zijn verplicht aan het eind van de campagne een overzicht van hun inkomsten en uitgaven in te dienen bij de Kiesraad.

Door Hilbert Haar