Levi Silvanie tijdens de presentatie van Skempi. Foto: Ariën Rasmijn

Levi Silvanie tijdens de presentatie van Skempi – foto: Ariën Rasmijn

ORANJESTAD — Er is een nieuw platform voor online streaming voor muzikanten en bands uit de Caribische landen van het Koninkrijk. Muziekdienst Skempi wil lokale artiesten een nieuw podium bieden en tegen een betere betaling dan andere diensten.

Ariën Rasmijn in gestprek met oprichter Gino Jacobs en muzikant Levi Silvanie

Heimwee
De ontwikkelaars van Skempi hielden samen met muzikant Levi Silvanie een presentatie op Aruba voor een handjevol lokale artiesten. De muziekdienst begon drie jaar geleden met een groep Curaçaose studenten die in Nederland heimwee kregen. Ze zetten oude Curaçaose muziek online en van daaruit ontstond het idee om een online platform te maken dat zich specifiek richt op muziek van de eilanden.

 
Het eindproduct is te vergelijken met een dienst als Spotify. Gebruikers kunnen onder meer albums beluisteren en zelf afspeellijsten samenstellen. De dienst bedruipt zich met advertenties tussen de liedjes door en banners op de site. Wie niet voor een abonnement betaalt krijgt daarmee te maken en wie wel betaalt luistert en kijkt reclamevrij.

 
Fans
Volgens mede-oprichter Gino Jacobs is het de bedoeling dat artiesten op termijn ook hun eigen pagina kunnen beheren en direct contact hebben met hun fans. De site is gebouwd door een team van ontwikkelaars in Nederland, Duitsland en een hoofdbouwer uit Tunesië. In oktober werd Skempi zonder al teveel ruchtbaarheid gelanceerd en naar gelang bands zich aanmelden, zijn de ontwikkelaars bezig met het weghalen van bugs.

 
Ondertussen krijgt de site bezoekers uit alle uithoeken van de wereld. Jacobs: “Voor hetzelfde geld kan een lokale artiest het zover schoppen dat zijn Papiamentstalige nummer een wereldhit wordt. Iedereen kent immers ‘Gangnam Style’ maar niemand buiten Korea weet precies waar het over gaat.”

 
Royalty’s
Ongeveer 500 artiesten uit Aruba, Curaçao, Bonaire, St. Maarten en ook Suriname staan op Skempi. In veel gevallen heeft de site de artiesten zelf benaderd. Artiesten kunnen in tegenstelling tot bijvoorbeeld Spotify direct royalty’s verdienen wanneer ze worden afgespeeld. “Bij Spotify worden eerst de platenmaatschappijen betaald en dan pas de artiesten. Wij handelen direct met de muzikanten. Hoe populairder hun muziek wordt en hoe groter onze dienst, des te meer zij krijgen uitbetaald”, aldus Jacobs.

 
Skempi wil op termijn ook oude muziek uit de Caribische landen binnen het Koninkrijk streamen. Zo hebben de ontwikkelaars al het archief van de nationale bibliotheek van Curaçao gedigitaliseerd. Om het allemaal als stream aan te bieden is nog lastig, want in veel gevallen zijn de artiesten niet meer in leven en zijn de erven de rechtenhouders. Die zijn vaak moeilijk allemaal op een lijn te krijgen om een overeenkomst te tekenen. “Daar staat wel tegenover dat een muziekstuk na vijftig jaar automatisch publiek domein wordt en online kan worden aangeboden”, aldus Jacobs.

 
Boekingen
Levi Silvanie is als ambassadeur meegekomen om andere muzikanten warm te maken voor de muziekdienst. Voor hem is het voordeel van Skempi in ieder geval duidelijk. “Op Spotify ben ik een stuk moeilijker te ontdekken.” Wat betreft inkomsten heeft hij niet zo’n haast. “Voor mij werkt het vaak zo dat ik juist meer boekingen voor optredens krijg. Op die manier betaalt het zich voor me uit.”

 
Door Ariën Rasmijn