De nieuwe munten zorgen voor frustraties bij de parkeerautomaten - foto: Sofie Custers

De nieuwe munten zorgen voor frustraties bij de parkeerautomaten – foto: Sofie Custers

WILLEMSTAD – Het probleem met de nieuwe guldenmunten, met daarop koning Willem Alexander afgebeeld, zorgt voor een hoop irritatie bij parkeerautomaten op Curaçao. Geen enkele automaat op het eiland accepteert deze muntstukken en waarom dit zo is weet blijkbaar niemand.

Nancy Guttenberg-Van der Wal, woordvoerder van de Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten, laat weten dat het onderzoek naar de oorzaak nog niet is afgerond. Wat al wel uit het onderzoek is gebleken, is dat de automaten de muntstukken niet weigeren door een verschil in gewicht, diameter of dikte.

Klachten
Van der Wal laat weten dat er bij de bank geen klachten zijn binnengekomen. Bij de Parking Authority Curaçao (PAC) is dat wel het geval. George Strick, manager van de PAC, vertelt dat ze hard proberen het probleem op te lossen. “De muntstukken zijn gaan rouleren zonder dat wij daar vanaf wisten. Het is een probleem voor heel Curaçao, sigarettenautomaten, drankautomaten, geen enkele automaat accepteert deze guldens.”

Hij bevestigt dat het onderzoek nog in volle gang is. “Zo een onderzoek is niet van vandaag op morgen afgerond. Daar gaat veel tijd en geld in zitten. Het onderzoek moet gedaan worden in Amerika en Canada, bij de fabrikant.”

‘Irritant’
Maaikedirkje Cornelissen staat te rommelen met haar guldens bij de betaalautomaten op de luchthaven: “Vandaag moest ik naar Hato, ik moest dus van tevoren even de goede munten zien te krijgen. Het is echt heel irritant, hopelijk kunnen ze het probleem zo snel mogelijk oplossen.”

Medewerkers op de parkeerplaats van Hato geven aan dat ze veel klachten krijgen. Op de automaten op de parkeerplaats bij Hato hangt een papier waarop staat dat de automaten de nieuwe guldens niet accepteren.

Sommige parkeerders denken nog steeds dat het probleem bij de munten ligt. Ze zeggen toch een verschil in te merken, de andere is ervan overtuigd dat het aan een systeemfout van de automaten ligt. “Ze moeten nu gaan investeren in hun apparatuur, dit kan zo niet langer”, zegt Raynel Martis.

Tekst op de parkeerautomaten bij vliegveld Hato

Tekst op de betaalautomaten bij vliegveld Hato

Diana Martis, woordvoerder van Curaçao Airport, vertelt dat zij meteen actie hebben ondernomen toen het probleem zich in augustus voordeed bij de betaalautomaten op Hato. “We kregen meteen veel klachten en hebben toen contact opgenomen met Canadian Parking Equipment, de fabrikant van onze automaten. Nu hebben we verschillende munteenheden naar ze opgestuurd zodat ze de machines kunnen herprogrammeren, zodat die de nieuwe guldens ook accepteren.”

Oude guldens
“Omdat er verschillende testen gedaan moeten worden met de machines kost het nog wat tijd voordat het is opgelost. Mensen die problemen hebben op Hato kunnen altijd terecht bij de Car Parking Office, daar zijn enkele oude guldens beschikbaar om in te wisselen tegen de nieuwe. Zo geven ook andere medewerkers op het vliegveld die service.”

Door Sofie Custers