DEN HAAG — Op Sint-Eustatius kunnen inwoners al weken niet rekenen op water uit de kraan. De Nationale Ombudsman vindt dat ‘onaanvaardbaar’ en wil snel opheldering van de Nederlandse regering.
Inwoners kunnen in deze Caribische gemeente maar een paar uur per dag water uit de kraan krijgen. Ombudsman Reinier van Zutphen noemt het waterrantsoen een ‘ernstige situatie’, óók voor de hygiëne in de strijd tegen het coronavirus.
John Samson in gesprek met ombudsman Reinier van Zutphen
Waterrantsoen
Sinds 15 april kampt het nutsbedrijf Stuco met verschillende problemen. Over de oorzaak kan ook het bestuur op Sint-Eustatius geen duidelijkheid geven, terwijl de gemeente eigenaar is van het nutsbedrijf.
Van Zupthen heeft dinsdag een brief gestuurd naar de Nederlandse regering waarin hij de oproep doet om het waterprobleem ‘direct aan te pakken’. De zorgen en frustraties zijn groot, vertelden inwoners in april aan Caribisch Netwerk.
Het gebeurt al jaren dat inwoners dagen of soms weken op waterrantsoen moeten. Bovendien faalt het waterbedrijf regelmatig om de paar uren na te komen waarin er wel water uit de kraan zou moeten komen, ook tijdens de coronacrisis.
Opmerkelijke brief aan de Nederlandse regering
Het gebeurt niet vaak dat de Nationale Ombudsman zo’n urgente brief stuurt naar de Nederlandse regering. Van Zutphen wil snel duidelijkheid voor de inwoners. Ook omdat hij overweegt een onderzoek te gaan instellen.
GroenLinks-Kamerlid Nevin Özütok is geschrokken over de verhalen van inwoners. Zij heeft twee weken geleden Kamervragen gesteld, maar die zijn nog niet beantwoord.
Verantwoordelijk regeringscommissaris Marnix van Rij zei vorige week tegen Caribisch Netwerk te overwegen zijn bevoegdheid te gebruiken om technisch personeel, ondanks de lockdown op het eiland, toe te laten en de storingen te verhelpen.
Vragen van de Nationale Ombudsman over het waterprobleem op Sint-Eustatius
Lees hier de brief aan staatssecretaris Raymond Knops (Koninkrijksrelaties) en aan de regeringscommissaris Marnix van Rij op Sint-Eustatius. |