Oud-studenten op Curaçao: ‘aangepaste draagkrachtregeling hard nodig’

Foto: DUO

WILLEMSTAD – “Waarom wordt het verzoek voor vermindering van mijn aflossing per mail niet ingewilligd, maar kan het nu tijdens het persoonlijke gesprek wel?” Dat vraagt Jivan de Kok zich af, nadat hij vorige week het gesprek met een medewerker van Dienst Uitvoerend Onderwijs (DUO) op Curaçao is aangegaan.

Medewerkers van DUO zijn deze maand op het eiland na klachten van oud-studenten over moeizame communicatie en hoge aflossingen. “Mijn aflossing was heel hoog, namelijk ongeveer 10.000 gulden, wat ik in een keer moest betalen. Ik heb alle formulieren opgestuurd met het verzoek om mijn aflossing te verlagen. Dit is niet ingewilligd en ik zou dus eind van het jaar echt een probleem hebben”, vertelt De Kok.

Kim Hendriksen sprak verschillende studenten tijdens de voorlichtingsavond van DUO

Na veel gedoe heeft hij een afspraak kunnen krijgen bij DUO op Curaçao. Omdat hij nog geen betalingsachterstand heeft, wilde DUO in eerste instantie niet persoonlijk met hem in gesprek gaan. “Tijdens dit gesprek is mijn aanvraag voor een lager maandbedrag uiteindelijk wel ingewilligd. Een opluchting, dit was me dus niet gelukt via de mail met de medewerkers in Nederland”, aldus De Kok.

Geen aparte draagkrachtregeling
Volgens De Kok hebben de medewerkers hem tijdens het gesprek goed geholpen. Zijn conclusie is dat het zeer gewenst is dat er een DUO-afdeling op Curaçao komt, zodat de oud-studenten persoonlijk kunnen langsgaan voor advies of om een regeling te treffen.

Hij is het niet eens met de Nederlandse minister van Onderwijs, Ingrid van Engelshoven, dat er geen reden is om een aparte draagkrachtmeting vast te stellen voor de Caribische eilanden. Dat is ook de conclusie van Richi, een andere oud-student, die ook afgelopen week met DUO in gesprek is gegaan over zijn aflossing en die van zijn vrouw.

Geen oplossing
“Gedurende ons gesprek hebben wij een goed beeld gekregen van onze schuld, maar onze conclusie blijft dat DUO geen rekening houdt met onze huidige financiële situatie”, vertelt Richi. Volgens hem kijkt DUO alleen naar het inkomen en worden de vaste lasten niet meegenomen in de draagkrachtmeting. “We hebben onze maandelijkse lasten weer aan hen overhandigd zodat men kon zien dat we de hoge aflossing niet kunnen betalen”, vertelt Richi.

De medewerker van DUO heeft het gezin twee mogelijkheden aangeboden om aan de aflossing te kunnen voldoen. “We kunnen een aflosvrije periode inlassen zodat wij minder termijnen hoeven te betalen komend jaar of wij moeten in de maandelijkse lasten gaan snijden, maar dat is in onze situatie al niet meer mogelijk”, aldus Richi. Ondanks de goede hoop is hij niet tot een oplossing gekomen voor zijn situatie.

Meer voorlichting
Amber Bergman heeft wel een goed gevoel overgehouden aan het gesprek met de DUO-medewerker. Zij vindt wel dat er meer voorlichting moet komen voor aankomende studenten. “Als student die vanuit Curaçao in Nederland gaat studeren – en voor het eerst op zichzelf gaat wonen – is het een kleine stap om maximaal te gaan lenen. Als zeventienjarige is het heel moeilijk te overzien wat voor invloed deze lening op je financiële situatie heeft als je moet beginnen met afbetalen”, vertelt Bergman.

Proactieve houding
Joke Peereboom is een medewerker van DUO die op Curaçao is om voorlichting te geven aan ‘nieuwe’ debiteuren. “Oud-studenten moeten een proactieve houding hebben als het hun studieschuld aangaat. Daar gaat het vaak fout”, zegt Peereboom. “Het grootste probleem is dat mensen met afbetaalproblemen niet gelijk contact zoeken, waardoor de achterstanden alleen maar groeien. Na verloop van tijd wordt het steeds lastiger voor ons om een oplossing te vinden.”

Medewerkers van DUO zijn de hele maand november op Curaçao, om oud-studenten die problemen hebben met het aflossen van hun studieschuld te woord te staan.