Foto: Pixabay

HILVERSUM – Geblokkeerd op Facebook, je baan kwijt of publiekelijk te boek staan als racist. Allemaal scenario’s waar je rekening mee moet houden als je een racistisch bericht de wereld instuurt. Steeds meer mensen, waaronder ook Antilliaanse Nederlanders, zijn het zat en hebben maar één doel: ‘racisten aan de schandpaal nagelen’. Rond de sinterklaasperiode zijn ze het drukst.

“Kunnen we niet gewoon alle negers uitroeien? Dan zijn we tenminste van dat racisme-gezeik af.” Dit is één van de honderden openbare social media posts die met naam en toenaam zijn verzameld op de Tumblr-site ‘Weetwatjezegt’.

Een greep uit de verzameling berichten op weetwatjezegt.tumblr.com

De oprichter van ‘Weetwatjezegt‘ komt van Aruba en struint dagelijks social media af op zoek naar racistische berichten. “Ik zoek dan op hashtag kankeraap, neger of buitenlander, maar meestal hoef ik niet eens moeite te doen. De racistische berichten liggen er voor het oprapen.” Haar doel: ‘laten zien waar wij donkere mensen in Nederland dagelijks mee worden geconfronteerd op social media.’

Daar staat ze niet alleen in. De Curaçaose Ralitsa Vliese (23) uit Amsterdam is een bekende ‘racisme-jager’ of ‘onrechtbestrijder’, zoals ze het zelf liever noemt. Maandelijks rapporteert ze tientallen racistische uitingen op social media en schrijft ze brieven naar werkgevers en bedrijven waar de afzenders voor werken. “Ik pak ze waar het hen het hardst raakt: financieel.”

“Wij schudden ze even wakker en laten ze weten dat dit niet okay is”

Op Facebook heeft Ralitsa meer dan 1.600 vrienden en is ze bij verschillende social mediaclubs betrokken. “Vanwege mijn achterban kan ik makkelijk een grote groep mobiliseren om mensen of bedrijven te rapporteren die zich schuldig maken aan racisme.”

Op die manier wist Ralitsa in september Bol.com op de knieën te krijgen. De online winkel gebruikte zwart geschminkte modellen om Surinaamse jurken aan te prijzen.

De jurk ‘Big Mama’ die Bol.com verkocht – Foto: Feestbeest

“Ik denk dat deze mensen in een zogenaamde witte bubbel zitten en denken dat ze alles kunnen maken wat ze willen, wij schudden ze even wakker en laten ze weten dat dit niet okay is.” Het Facebook-bericht van Ralitsa werd meer dan 300 keer gedeeld en kreeg bijna 10.000 reacties. Inmiddels heeft Bol.com de modellen weggehaald.

Doodsbedreigingen
Maar het ‘exposen van racisme’ op social media blijkt niet zonder risico. Zo kreeg de oprichtster van ‘Weetwatjezegt’ verschillende bedreigingen: “van verkrachten tot een kogel door m’n kop”. Om die reden wil ze anoniem blijven (haar naam is wel bekend bij de redactie). Ralitsa wordt ook regelmatig bedreigd: “eergisteren nog. Die man schreef dat ik een vuile landverrader ben en dood moet.”

Toch weerhouden deze bedreigingen hen er niet van om ‘de jacht op racisme’ voort te zetten. “Dit maakt mij juist strijdlustiger”, vertelt Ralitsa. “Het probleem is pas opgelost wanneer Nederland erkent dat het een racistisch land is en er wat aan wordt gedaan.”