Foto: InselAir

ORANJESTAD – Directie Luchtvaart van Aruba zegt dat ze bij verstrekking van vlieglicenties aan nieuwe luchtvaartmaatschappijen ook meer rekening gaan houden met de leeftijd van de vloot.

“Oude vliegtuigen zijn niet per direct onveilig. Maar het is een trend die je niet alleen in deze regio hebt – maar ook in Zuid-Amerika en andere landen – dat oude vliegtuigen goedkoop worden aangeschaft, met alle uitdagingen van dien”, zegt directeur Luchtvaart Aruba Edwin Kelly. InselAir-oprichter Edward Heerevenveen vindt daarentegen dat het ‘geen moer uitmaakt’ of je voor oude of nieuwe toestellen kiest.

Edward Heerenveen in gesprek Sharina Henriquez

Kelly ziet steeds meer luchtvaartbedrijven die kiezen voor oude vliegtuigen. “Dat kan heel goedkoop in de aanloop zijn. Maar die vliegtuigen zijn heel onderhoudsgevoelig en dat betekent hogere onderhoudskosten. Nieuwe vliegtuigen zijn duurder in het begin, maar kosten minder in onderhoud. Het is belangrijk om dit vooraf te bestuderen en zo te garanderen dat het goed blijft gaan.”

Verenigde Staten
In de Verenigde Staten, een van de strengste gereguleerde landen in het luchtvaartruim, vliegen ook grote maatschappijen met toestellen van 25, 30 jaar oud, erkent de directeur. “Als directie houden we dit wel in de gaten en als het echt extreem wordt, dan zullen we optreden.”

Een van de MD-toestellen van InselAir die gemiddeld 26 jaar oud zijn

InselAir vliegt ook met oude toestellen. De vloot die in Aruba aan de grond is gezet, heeft een gemiddelde leeftijd van 26 jaar. Eerder zei de Canadese vliegtuigexpert Bryce Fisher, ingehuurd door Curaçaose luchtvaartautoriteit CCAA, dat InselAir zichzelf in een hoek heeft gezet, omdat alle vliegtuigen bijna gelijktijdig aan een grote onderhoudsbeurt toewaren. Het vliegbedrijf erkent dat ze vanwege tekort aan geld de onderdelen niet op tijd konden aanschaffen, wat gevolgen had voor de onderhoudsplanning.

Onderhoudsplan
Heerenveen vindt dat het ‘geen moer uitmaakt’: “Als ik een oud vliegtuig neem, dan weet ik ook wat mijn onderhoudsplan is. Dan weet ik ook wat het kost. Op basis daarvan maak ik een begroting. Als ik een nieuw vliegtuig aanschaf, heb ik weinig onderhoudskosten, maar ik heb wel meer leasekosten.”

Bovendien vindt hij dat een vliegtuig van 30 jaar ‘nieuwer kan zijn dan een van 5 jaar’. “Want het gaat om de onderdelen. Er zijn onderdelen die tijdsgebonden zijn, die mag je niet meer dan 6 maanden tot 1 jaar gebruiken.”

Opmerkelijk is dat zijn luchtvaartmaatschappij genoemd wordt in een zwendel met vliegtuigonderdelen. Het inmiddels ontslagen hoofd van de onderhoudsafdeling zou daarbij zijn betrokken als ook twee inspecteurs van CCAA die op non-actief zijn gezet, afwachtend onderzoek.

MD’s en Fokkers
Luchtvaartexpert Giovanni Atalita en oprichter van AVA Airlines vindt dat het type toestel waar maatschappijen voor kiezen wel degelijk van invloed is op hun voortbestaan. “Zowel DAE als Insel Air kozen voor MD’s en Fokkers: beide toestellen zijn gemaakt door bedrijven die inmiddels failliet zijn (McDonnell Douglas Corporation en Fokker) en worden niet gemoderniseerd. Toestellen zoals de Airbus of Bombardier CRJ700 zijn moderner en gaan efficiënter om met bijvoorbeeld kerosine.”