Foto: Sharina Henriquez

ORANJESTAD – “Het probleem bij InselAir is de onderhoudsplanning. Ze hebben zichzelf in een hoek gezet, waardoor alle vliegtuigen bijna gelijktijdig toe waren aan grote onderhoudsbeurten.” Dat zegt de Canadese vliegtuigexpert Bryce Fisher. Hij is ingehuurd om handhavingsprogramma’s te maken voor de Curaçaose luchtvaartautoriteit CCAA.

Toch zegt Fisher dat de onderhoudsafdeling van de luchtvaartmaatschappij ‘goed werkt en de vliegtuigen geregistreerd op Curaçao veilig zijn’. De Arubaanse luchtvaartinspectie moet nog met hun bevindingen hierover komen. “De onderhoudsafdeling op Curaçao wordt nu geëvalueerd”, aldus directeur van de Arubaanse luchtvaartinspectie Edwin Kelly.

Bryce Fisher in gesprek met Sharina Henriquez (Engels)

De onderhoudsafdeling is opnieuw in opspraak gekomen. Het hoofd van deze afdeling zou handelen in vliegtuigonderdelen en zijn ontslagen. InselAir ontkent dit.

Bryce Fisher van CCAA. Foto: Sharina Henriquez

Handel in vliegtuigonderdelen
Maandag zette de Curaçaose minister van Vervoer Suzy Camelia-Römer twee luchtvaartinspecteurs op non-actief. Dit in verband met ‘geruchten’ dat deze op loonlijst zouden staan van Insel en ook bedrijven hebben die handelen in vliegtuigonderdelen. CCAA zegt dat die beslissing door het ministerie is genomen, en niet door de Curaçaose luchtvaartautoriteit zelf.

InselAir-oprichter Edward Heerenveen staat nog altijd vierkant achter zijn onderhoudsafdeling. Hij zegt wel dat sinds 100 miljoen dollar vast kwam te zitten in Venezuela door de crisis in dat land, er tekort aan geld was bij Insel.

“Als je niet voldoende geld hebt voor onderdelen, moet je wachten tot je ze hebt. Want anders kan je niet vliegen. Je onderhoud mag er niet onder lijden. Als een vliegtuig niet op tijd gemaakt kan worden, dan blijft die staan en heb je vertragingen. ”

Heerenveen zegt ook dat Insel bezig was met een strategische partner om het bedrijf weer recht op zijn poten te zetten. “Wij hadden de overheid niet nodig gehad als wij de strategische partner op tijd hadden binnen kunnen halen.”

Miljoenen
Dat is volgens hem uiteindelijk niet gelukt omdat de vliegtuigen aan de grond werden gezet. Deze moeten snel weer de lucht in, benadrukt Heerenveen: “Want ik verlies elke dag miljoenen.”

Lees ook: Insel-oprichter Heerenveen: ‘Er zijn rare dingen aan de hand’