Rampoefening Foto Belkis Osepa

Rampoefening Foto Belkis Osepa

KRALENDIJK – De kans is groot dat Bonaire hulp van omringende (ei)landen nodig heeft in geval van een luchthavenramp. Directeur Les Laplace van Bonaire International Airport (BIA) zegt dat het belangrijk is afspraken te maken met buitenlandse hulpdiensten van bijvoorbeeld Curaçao, Aruba of Puerto Rico. “Het strekt buiten de verantwoordelijkheid van de luchthaven. Als er een ramp gebeurd, zal ook hulp nodig zijn van buitenaf.”

Laplace kijkt tevreden terug op de grootschalige oefening van donderdag, waarbij de luchthavenrampenplan is uitgetest. Flamingo Airport heeft in samenwerking met verschillende hulpdiensten en instanties hulp geboden bij een gesimuleerde vliegtuigramp. “De oefening is geslaagd en ons rampenbestrijdingsplan werkt. Het is geen verloren tijd geweest.”

Belkis Osepa in gesprek met Les Laplace

Onder andere de eilandelijke overheid, brandweer, politie, Koninklijke Marechaussee, defensie en gezondheidszorg werkten samen tijdens de oefening. Om de twee of drie jaar moet de luchthaven volgens de richtlijnen van International Civil Aviation Organisation (ICAO) het rampenplan testen.

Simulatie
De simulatie hield een Boeing 737 uit Suriname met vijftig personen aan boord inclusief de bemanning in, die tijdens slecht weer probeerde te landen op luchthaven Flamingo Airport. Door de hevige regenval, stevige wind en natte landingsbaan crashte het vliegtuig, brak in stukken en vatte vlam. Passagiers lagen verspreid op de landingsbaan en zijn ernstig gewond. Tijdens de chaos probeerden dieven ook nog een lading diamanten te stelen.

Foto Belkis Osepa

Foto Belkis Osepa

Laplace geeft aan dat bij een vliegtuigramp gekeken moet worden naar praktische aandachtspunten die gelden op Bonaire. Daarbij speelt de opvang die de hulpdiensten kunnen aanbieden een belangrijke rol. “Het waren vijftig mensen in totaal. We moeten ons afvragen: hoeveel ambulances en ziekenhuisbedden hebben we beschikbaar. Daar schort het een beetje aan. Misschien is bij een ramp de landingsbaan niet eens beschikbaar. Dan moet je denken aan helikopterdiensten. Er zijn bepaalde afspraken met andere (ei)landen, maar je moet rekening houden met een ernstig geval.”

Communicatie
Brandweer ondercommandant Franciscus Francees fungeerde donderdag als leider van de Commando Plaats Incident (COPI). Aan de hand van de vooraf gekregen training van Nederlandse trainers bij calamiteiten, gaf hij aansturing op de plek van onheils. “De oefening ging goed. Er is wel ruimte voor verbetering op het gebied van communicatie. Zeker wanneer je veel diensten hebt die samenwerken, heb je een beter communicatiesysteem nodig én een communicatieplan. Een betere afstemming moet plaatsvinden, anders verhinderen we elkaar op de radiofrequenties. De hulpdiensten moeten op hun eigen kanaal met elkaar communiceren en met de COPI-leider op een apart kanaal.”

Apart van de communicatie is er na de evaluatie naar voren gekomen dat de hulpdiensten en de lokale overheid verder moeten werken aan hun eigen rampenbestrijdingsplannen, aldus LaPlace. Ook de reactietijd van de hulpdiensten verdient meer aandacht.

Door Belkis Osepa