Foto: Extra

Afgelopen weekend werd Curaçao opgeschrikt door een dodelijk verkeersongeluk: twee mensen zijn op slag doodgereden, terwijl ze bezig waren met wegwerkzaamheden. Het eiland stevent dit jaar af op een recordaantal verkeersdoden. Wat is er aan de hand?

Het nieuws kwam op het eiland hard binnen: een 21-jarige man knalde met hoge snelheid met zijn auto tegen een pick-up die voor werkzaamheden langs de kant stond. Twee mannen die op de wagen stonden waren op slag dood; de jonge chauffeur in totale shock na het ongeluk. Volgens omstanders reed hij ‘zeker 120 kilometer per uur’ en ‘had een telefoon aan zijn oor’.

“Zo hoog is het aantal verkeersdoden sinds 2009 niet meer geweest”, zegt Riglène Cristina van de vereniging Verkeersveiligheid (ATSK). “Dit is ongekend hoog. Als het zo doorgaat, hebben we aan het eind van het jaar 25 verkeersdoden. Er zijn nu al achttien mensen overleden; dat is ongeveer twee verkeersdoden per maand.”

Waarom zijn er zoveel ongelukken?

De verkeerssituatie op Curaçao is verziekt, stelt Tico Ruiter die 36-jaar politieagent was. Hij ziet ‘krankzinnige’ trends. Op Curaçao gaan mensen bij verkeerslichten intussen ervan uit dat anderen door rood zullen rijden. “Het is normaal geworden dat je heel even wacht als het licht op groen springt.”

In zijn auto heeft hij een camera geplaatst. De schokkende beelden deelt hij steeds op zijn Facebook: auto’s die achter elkaar door rood rijden, met hoge snelheid over de berm gaan of een kindje dat uit het raam hangt in een auto die hard voorbij zoeft.

Jaarlijks worden er zo’n 10.000 verkeersongelukken geregistreerd. Tot juli dit jaar waren het er 7.584, weet Ruiter. Tot nu toe moesten meer dan 1.200 mensen naar het ziekenhuis worden vervoerd. “Dit zijn angstaanjagende cijfers.”

Wat nog ATSK ook opvalt: het zijn vooral jonge chauffeurs – tussen de 26 en 35 jaar – die de dodelijke ongelukken veroorzaken.

Tijd om dashcam-beelden massaal te gaan delen met justitie?

Oud-politieagent Tico Ruiter heeft met zijn dashcam intussen een arsenaal aan beelden van verkeershufters, inclusief de nummerplaten. “In sommige gevallen kan gevaarlijk weggedrag dat op film is vast gelegd voldoende zijn voor vervolgonderzoek door de politie”, laat het Openbaar Ministerie weten. “Dat is ook wel eens gebeurd.”

Inwoners oproepen om de bizarre beelden met justitie te gaan delen, klinkt misschien als een goed plan. “Maar de politie heeft niet de capaciteit om op grote schaal filmpjes te bekijken en te analyseren”, zegt woordvoerder Roderick Gouverneur.

De huidige wetgeving maakt dat zulke misdrijven in het verkeer ook moeilijk te bewijzen zijn. “Camerabeelden van een auto die door rood rijdt zijn op zichzelf niet heel bruikbaar. Curaçao kent geen kenteken-aansprakelijkheid. Dus als je niet weet wie de bestuurder is, kan je niet zoveel.”

Uitwijken voor gaten in de wegen is een sport geworden
De kwaliteit van de wegen op Curaçao is ‘alarmerend’. Mede door gebrek aan geld bij de overheid zijn er overal op het eiland veel gaten in de wegen ontstaan. Je moet oppassen dat je auto geen schade oploopt én tegelijk oppassen voor de gevaarlijke stunts van anderen.

Minister van Justitie Shalten Hato (MFK) raakte in juli zelf betrokken bij een verkeersongeluk. Hij botste frontaal tegen een andere bestuurder. Volgens de politie komt dat doordat beide bestuurders bezig waren om de gaten op de Rio Canarioweg te ontwijken.

Oud-minister Suzy Camelia-Romer beloofde in 2016 met een besluit forse stappen te nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Twee kabinetten verder, is nu na vijf jaar geen verbetering te zien. Met de huidige trend, stevent Curaçao af op een recordaantal verkeersdoden.

Ondertussen is er nog een andere trend te zien. “Bij files rijden ze nu gewoon keihard tegen het verkeer in”, aldus oud-politieagent Tico Ruiter.

‘Autoriteiten kiezen er bewust voor om niets te doen’

“Dat de wegen niet in goede staat zijn, heeft effect op het stijgende aantal ongelukken”, stelt Riglène Christina van Verkeersveiligheid. “Maar er zijn ook andere dingen die een rol spelen.”

Education, Engineering en Enforcement. Het is belangrijk dat weggebruikers de regels kennen, dat er goede infrastructuur is én dat er toezicht is in het verkeer. Je moet het zien als een kruk met drie poten: als één van de E’s wegvalt, blijft de kruk niet staan.”

Politie belooft beterschap
Ruiter trekt ondertussen de conclusie dat er op Curaçao een gebrek aan beleid is om verkeershufters aan te pakken. “Onze autoriteiten maken ook gebruik van het verkeer. Ze zien het ook, maar ze kiezen er bewust voor om niets doen.”

De politie belooft op haar beurt meer ‘gerichte controles’. “Bij de afdeling Verkeer is een collega benoemt die alle wijkteams gaat helpen met controles. Zoals door rood rijden of met een telefoon in de hand rijden. Minister Charles Cooper van Verkeer (MFK) voert een informatiecampagne op tv voor meer verkeersveiligheid.

“Als we echt willen, kunnen we de gevaren in het verkeer aanpakken. Er zijn wereldwijd allerlei technieken om ongelukken tegen te gaan, vertelt hij. Van computerprogramma’s die automobilisten waarschuwen als hun rijgedrag gevaarlijk wordt, tot ‘kant-en-klare aanpakken om het verkeer veiliger te krijgen. “We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden.”

Oproep van Caribisch Netwerk

We gaan een follow-up doen en daarbij kan jij ook helpen. Heb jij ook bizarre beelden uit het verkeer op Curaçao? Deel het met ons onder deze Facebook-post. Je kunt ook de beelden opsturen naar: caribischnetwerk@ntr.nl