Foto: Bewakingscamerabeelden van het ongeluk

PHILIPSBURG/ARNHEM – Meer dan een jaar na dato krijgt Patricia Lynch naar eigen zeggen eindelijk erkenning: de Nederlandse marinier die haar in de nacht van 4 mei 2019 meesleepte in een auto-ongeluk op Sint-Maarten, krijgt drie maanden militaire detentie.

Ook moet marinier Arnoud Oosterkamp 12.000 euro schadevergoeding aan Lynch betalen. Hoewel Lynch schrikt van de gevangenisstraf, is ze blij dat de militaire kamer eindelijk een uitspraak heeft gedaan.

Tekst gaat verder onder de video

Advocaat Nigel Coffi over de uitspraak. Door Marlies Rothoff

Het ongeluk
In mei 2019 belandde Lynch in het ziekenhuis nadat Oosterkamp uit de bocht vloog bij Little Bay Road en haar auto daarmee ook raakte. Zijn auto vloog een aantal keer over de kop en belandde daarna op zijn wielen, waardoor de marinier ongeschonden de auto kon verlaten. Lynch had minder geluk. Haar auto belandde op zijn kant, waardoor de brandweer haar pas na een paar uur kon bevrijden.

Later bleek dat Oosterkamp met teveel drank op toch achter het stuur was gekropen en dat hij zich had misdragen tegenover de plaatselijke politie.

“Binnen 48 uur wilden ze toen alles over mij en het ongeluk weten. Ze kwamen naar het ziekenhuis en stelden vragen”, vertelt Lynch. Na die 48 uur werd Oosterkamp gerepatrieerd en werd het stil. De zaak lag bij het Nederlandse OM en Lynch hoorde niks meer. En dat terwijl ze nog iedere dag last had van het ongeluk. Ze liep een whiplash op en daarnaast had ze een nieuwe auto nodig. Ze betaalde het zelf, soms op rekening van een afgesloten verzekering.

‘Ik voel me in de steek gelaten door de Nederlandse Marechaussee’
– slachtoffer Patricia Lynch

Na een aantal maanden besloot Lynch een advocaat in de arm te nemen. “Ik voelde me in de steek gelaten door de Nederlandse Marechaussee. Ik had het idee dat ik niet belangrijk was als slachtoffer van een dronken marinier.” Ze wilde een voorbeeld stellen, voor zowel andere mariniers als voor de bewoners van Sint-Maarten. “Niemand mag zich onbelangrijk voelen.”

Advocaat Nigel Coffi dook in de zaak in Nederland en kwam erachter dat Oosterkamp zou worden veroordeeld voor alleen het rijden onder invloed, terwijl hij aanzienlijk letsel had veroorzaakt bij Lynch. Coffi ontdekte ook dat het OM in Nederland maar een beknopte beschrijving van de zaak had gekregen.

‘Ik had meer verwacht van defensie in deze zaak’
– advocaat Nigel Coffi

Het OM had bijvoorbeeld niet de beschikking over het filmpje van het ongeluk van de bewakingscamera die in de bocht staat van Little bay road. De advocaat geeft aan dat hij meer had verwacht van defensie in deze zaak.

Problemen door mariniers?
Er zijn volgens Mirjam Mol van het OM Sint-Maarten niet veel grote problemen met mariniers op het eiland. Defensie heeft weinig van dit soort rechtszaken. Ze geeft aan dat er in 2019 maar twee zaken met mariniers waren op het eiland, waaronder deze. “Mariniers bewegen zich eigenlijk meer op de achtergrond op het eiland en krijgen mee dat ze te gast zijn.”

Ze vindt de opgelegde straf relatief zwaar. “Op Sint-Maarten wordt er niet intensief gehandhaafd op alcoholgebruik in het verkeer. Dat gebeurt pas als er een ongeluk plaatsvindt.”

Mariniers op Sint-Maarten in 2017, vlak na orkaan Irma.

Majoor Robert van Kapel, persvoorlichter van de KMAR, over de rol van de Mariniers op de eilanden: “Eigenlijk zit defensie met vaste bases op eilanden als Curaçao en Aruba. In mei 2019 zaten ze ook op Sint-Maarten ter ondersteuning van de politie. Ze helpen onder andere met handhaving en het opbouwen na orkaan Irma die in 2017 over het eiland raasde. Daarnaast zorgden ze tijdens de eerste coronagolf voor checkpoints.”

Verder geeft hij aan dat de KMAR alleen zorgt voor de uitlevering van mariniers die zich hebben misdragen. “Daarna ligt de zaak bij het OM.”

Ervaring met mariniers
Lynch zegt dat ze is dankbaar dat de mariniers komen helpen met opbouwen en orde houden. Maar vindt wel dat mariniers zich bewust moeten zijn van hun voorbeeldfunctie. Volgens haar zijn er vaker incidenten met mariniers onder invloed.

De Militaire Kamer telt mee dat Oosterkamp meerdere keren met justitie in aanraking is geweest als het gaat om rijden onder invloed. Daarbij zijn zowel de officier van Justitie als de Militaire Kamer duidelijk in hun oordeel: “Dat een marinier zo kan afzakken en zich ondanks afgesproken gedragscodes zich zo misdraagt in een land waar hij te gast is, is niet aanvaardbaar.”