Foto: Sharina Henriquez

ORANJESTAD – Quincy  Dorff (12) wist meteen dat het niet klopte, toen hij voor een aardrijkskundeproefwerk moest leren dat in Zuid-Sudan ‘n*gers’ wonen. “Ik ben naar mijn moeder gegaan want dat is geen goed woord.” De juf had niets gedaan, vertelt hij, toen de stof in de klas werd behandeld.

Tekst gaat verder na de video

Door Sharina Henriquez

“Ik ben geschokt dat dit anno 2019 nog kan”, reageert moeder Gaye Dorff die er meteen werk van maakte. “De juf zei dat ze het ook niet goed vond en het woord niet gebruikt in de les. Maar het staat wel in de stof en de kinderen leren dit klakkeloos.” Ze kaartte het aan bij het hoofd van Prinses Amalia Basisschool  en die zei niets te weten.

Vreemd vindt Dorff want er is al eerder over geklaagd. “Ik heb van andere ouders gehoord dat ze al twee jaar geleden erover hebben geklaagd. Maar er is niets veranderd. ”

Inmiddels heeft het hoofd  een excuusbrief naar de ouders gestuurd: “Zoals u hopelijk zult begrijpen, is het voor mij onmogelijk om alle lesstof van alle vakken te controleren op inhoud en vertrouw hiervoor op de werkwijze van de leerkrachten.” De leraren is nu gevraagd de lesstof goed te controleren, schrijft het hoofd Roelien Hofman ook.

‘Het is voor mij onmogelijk om alle lesstof van alle vakken te controleren’-schoolhoofd Roelien Hofman in een excuusbrief

Gaye Dorff heeft het woord inmiddels doorgekrast

Maar de vraag blijft: waar komt dit materiaal vandaan en waarom wordt het nog verspreid onder de scholen? Het gaat om een reader van gebundelde stencils zonder bronvermelding. Het wordt in ieder geval gebruikt in de aardrijkskundelessen op alle openbare basisscholen. Het schoolbestuur daarvan is Dienst Publieke Scholen (DPS). Deze heeft echter nog niet gereageerd.

De kinderen moeten leren dat ‘Afrikaanse huizen worden gemaakt van producten uit de natuur’

Verouderd, discriminerend lesmateriaal
Onderwijsminister Rudy Lampe geeft toe dat er op de scholen zwaar verouderd lesmateriaal wordt gebruikt. Want er is nooit genoeg geïnvesteerd om dit goed aan te pakken, erkent hij.

“Het is totaal afkeuringswaardig. Zo staat in onderwijswetten ook nog debielen. Dat is onaanvaarbaar. Het geeft aan dat ons onderwijssysteem en het lesmateriaal verouderd is.”

Onderwijsminister Rudy Lampe in gesprek met Sharina Henriquez

“Daarom moet de onderwijsvernieuwing, innovatie doorgaan”, zegt Lampe die een nationaal plan zo snel mogelijk wil doorvoeren. Hij belooft in ieder geval deze kwestie met zijn dienst DPS op te nemen.

Dorff hoopt dat met haar klacht de lesstof eindelijk eens wordt aangepast. “Want dit schept een heel verkeerd beeld, om dit te leren aan kinderen die in de zesde klas zitten en zo naar het voortgezet onderwijs moeten. Ik vind dat dát niet kan.”