Reactietijd 911 en werkwijze ambulancedienst continu in opspraak

ambulance

WILLEMSTAD – Toen een klant van een bedrijf in het Waaigat Business Center een hartaanval kreeg, duurde het veertig minuten voor de ambulance arriveerde. Het kantoorpand ligt op amper drie kilometer van het Sint Elisabeth Hospitaal.


De beheerder van het bedrijf, Michiel van Someren, en een kennis van hem, hebben de klant veertig lange minuten gereanimeerd. Toen het ambulance personeel het pand binnenliep, volgens Van Someren ‘ op hun dooie gemak’, zeiden ze dat hij gewoon nog even moest doorgaan met reanimeren.


‘Ontzettend traag’
Het ambulance personeel zette ondertussen de automatische externe defibrillator (AED) klaar. “Ze waren aan het zoeken waar verschillende snoeren en stekkers moesten”, zegt Van Someren, “op dat moment vroeg ik geïrriteerd of ze ooit zo’n apparaat hadden gebruikt. Ze leken me echt ontzettend traag.” De man is een aantal dagen later overleden.


“Op Curaçao is wettelijk bepaald dat een spoedrit binnen vijf minuten moet arriveren en een ‘gewone’ rit binnen dertig minuten”, laat Elba Luisa, interim-manager van Ambulance Curaçao weten. Veertig minuten is over de wettelijke grens. Op vragen hoe het kan dat ambulances over korte ritjes veertig minuten doen en wat er intern wordt gedaan aan personeel dat niet adequaat reageert, kan Luisa geen antwoord geven.


Upgrading
Het is niet de eerste keer dat het ambulance personeel onder vuur ligt. In juni 2012 kregen ambulanceverzorgers een vierdaagse upgradingcursus om de ambulancezorg te verbeteren, nadat de klachten binnenstroomden. De bekendste klacht was de kritiek op de houding en werkwijze van het ambulance personeel na een duikongeluk. De 22-jarige Debby van der Woude kwam daarbij om het leven.


De moeder van de verongelukte duikster, Monique Middelbeek-Eilander, vond dat het ambulance personeel toen niet accuraat reageerde. De ambulancemedewerkers waren volgens haar traag en namen niet de benodigde apparatuur mee. “Ik heb één dame een duw gegeven zodat ze harder ging lopen. Ze sjokte het strand over en elke seconde telt op zo’n moment”, liet Middelbeek-Eilander destijds weten. De ambulancedienst, toen nog onder de naam Fundashon Kuido di Ambulans, begon een intern onderzoek. De resultaten van dat onderzoek zijn niet bekendgemaakt.


Campagne
Begin dit jaar startte Ambulance Curaçao een campagne, wederom na aanhoudende klachten in de media over traag personeel dat regelmatig apparatuur vergeet mee te nemen. De campagne had volgens de directie als doel “om de procedures en strikte protocollen tijdens een noodsituatie toe te lichten.”


Twee maanden geleden kwam de ambulancedienst weer in opspraak. Een vakantieganger met een darmperforatie moest lang wachten op een ambulance omdat er een discussie ontstond over geld. Een ritje van de ambulance kost namelijk 915 gulden en moet gelijk cash afgerekend worden. Luisa liet toen weten dat bij ernstige gevallen de ambulance altijd moet komen. “We moeten onderzoeken waarom de meldkamer niet meteen een ambulance stuurde, want zoiets mag niet mogelijk zijn.”


Tweede nummer
Politiewoordvoerder Reggie Huggins meldde in oktober dat de structuur van 911 verbeterd zou worden. Er moest binnen paar weken een tweede nummer komen. Zijn vervanger Alfred Suares is niet op de hoogte van een tweede nummer of aanpassingen in de structuur. “911 is voor spoedgevallen en 917 is voor niet-spoedgevallen waar politie bij nodig is. Dat is het enige wat ik weet.”


Door Leoni Leidel-Schenk