WILLEMSTAD – Als je langs de Pater Euwensweg rijdt richting het Renaissance hotel, dan valt het op dat er een spandoek hangt naast het mangrovebos waar ‘Korupshon Rif’ op geschreven staat. Dit is een spandoek van Fundashon Rif, een organisatie die al 18 jaar betrokken is bij de ontwikkeling van het Rif-gebied in Otrobanda, Willemstad.
Precies midden in dit gebied, zit een mangrovebos. Al jaren is er sprake van dat een deel van het mangrovebos moet wijken voor een weg waarover (cruise)toeristen naar Willemstad kunnen lopen.
Tekst gaat verder onder de video
Door Kim Hendriksen
Na de bouw van de tweede Mega Pier aan de rand van het Rif-gebied kwam er een noodzaak van een weg van de Pater Euwensweg naar de Mega Pier voor (cruise)toeristen. Hiervoor is een tijdelijke weg aangelegd ten koste van 250.000 gulden.
Waarom zijn mangroven belangrijk om te behouden?Albert Martis, directeur van de Meteorologische Dienst waarschuwde in 2017 al dat de mangroven bij het Rif-gebied niet mogen verdwijnen: “Mangroven breken de golven en zorgen voor natuurlijk kustversterking tegen de stijgende zeespiegel.” Lees meer hier. |
Na het aantreden van de nieuwe minister VVRP in 2017, Zita Jesus-Leito, zijn de plannen gewijzigd. In oktober 2018 is er een buurtbijeenkomst georganiseerd om de wijkbewoners te informeren over de nieuwe plannen voor het Rif-gebied. Zo zou er een nieuwe weg moeten worden aangelegd, omdat er op de plek van de huidige weg een hotel moet komen. Volgens Marusca Manuel Fundashon Rif gaat de nieuwe weg straks dwars door het mangrovebos.
‘Zonde van het geld’
“Het is duidelijk dat de overheid moet bezuinigen de komende jaren. Dit geld zou veel beter besteed kunnen worden in Otrobanda of bijvoorbeeld voor armoedebestrijding”, vult Lionel Janga, adviseur van Fundashon Rif en oud-directeur van adviesorgaan Ruimtelijke Ordening en Planning (ROP) aan. “Er ligt al een weg, die 250.000 gulden heeft gekost, ik begrijp niet waarom ze een heel nieuwe weg aan willen leggen.”
De weg zou, na de komst van de tweede Mega Pier, onder grote tijdsdruk daar tijdelijk neergelegd zijn, zo bevestigt minister Zita Jesus-Leito. “Het is altijd duidelijk geweest dat dit een tijdelijke oplossing was.”
Wel nieuwe weg, niet door mangrovebos
“Wij hebben andere plannen en zouden de weg graag aan de oostkant van het mangrovebos plaatsen. Hiervoor moet inderdaad wel een stukje mangrove wijken, maar soms weegt het economisch belang zwaarder. We zullen voor alle mangrove die gekapt moet worden, nieuwe mangrovebossen aanplanten’, zegt Carolina Manuel, coördinator van het Rif-gebied aan. “Echter is er in geen van alle plannen sprake van dat de weg dwars door het mangrovebos zal gaan. Over de kosten kunnen we nog helemaal niks zeggen”, aldus Manuel.
Minister Jesus-Leito schat dat de kosten voor een nieuwe weg op 1 à 2 miljoen liggen. De kosten voor de ontwikkeling van het Rif-gebied worden op 20 miljoen geraamd.
30 jaar onduidelijkheidEr is al 30 jaar gesteggel over het Rif-gebied, lees hier meer over alle plannen die de afgelopen jaren zijn gemaakt maar niet uitgevoerd. |