‘Toeristen op Curaçao opvallend vaak betrokken bij verkeersongelukken’

Foto: Pixabay

Exacte cijfers zijn er nog niet, maar het valt Veilig Verkeer Curaçao (VVC) op dat toeristen op het eiland vaak betrokken zijn bij verkeersongelukken. De verkeersregels zijn op Curaçao anders, de toerist leest zich vooraf niet in en vertoont ‘eigenwijs’ gedrag, merkt de vereniging.

Een rondgang bij toeristen op straat laat al gauw zien dat de meesten niet op de hoogte zijn van de verkeersregels. Heeft rechts voorrang? “In principe wel, maar hier geldt een beetje het recht van het sterkste”, zo luidt een van de foute antwoorden. Hoe weet je dan wat de verkeersregels zijn? “Ja, dat hebben we dan gemerkt.”


De meeste toeristen blijken slecht op de hoogte van de verkeersregels op Curaçao. Verslag: Kim Hendriksen

Verschillende autoverhuurbedrijven, onder andere op luchthaven Hato, informeren toeristen niet over de verkeersregels op Curaçao. Veilig Verkeer Curaçao zegt daarvan op de hoogte te zijn. Om het aantal ongelukken tegen te gaan onder toeristen, is de vereniging daarom al langer van plan om een voorlichtingsfolder te maken in samenwerking met enkele autoverhuurbedrijven.

Zover is het nog niet gekomen. “Het plan voor de folder is tijdelijk ‘on hold’ gezet vanwege de pandemie. Maar de bedoeling is om dit in de tweede helft van 2023 weer op te pakken”, aldus voorzitter Riglène Christina van Veilig Verkeer Curaçao.

Rechts heeft géén voorrang
“Veel ongelukken gebeuren omdat mensen op de automatische piloot rijden”, merkt Niels Verwoerd van Auto Huren op Curaçao. “Wij merken dat toeristen toch rechts voorrang geeft, ondanks dat ze worden verteld dat het op Curaçao niet zo is.”

“Het verkeer is echt anders op Curaçao. Het verkeer is veel relaxter, maar dat rechts geen voorrang heeft is geen richtlijn, dat is echt een regel. Ook onderschatten mensen vaak hoe glad het wegdek is.”

Zijn autoverhuurbedrijf bespreekt de verkeersregels wel met de verhuurders, zegt hij. “Wij leggen onze huurders uit dat het net wat anders gaat dan wat ze gewend zijn in Europa. Rechts heeft geen voorrang, links en rechts wordt er ingehaald, wegen zijn glad bij regenval en de maximumsnelheid is 60 kilometer per uur.”

Zelfde verkeersbord, andere betekenis  
Een van de dingen die gevaarlijke situaties kunnen opleveren is dat sommige verkeersborden hier niet hetzelfde betekenen als in andere landen. “Dat klinkt raar, maar het is echt waar”, aldus Christina. “Het hangt af van internationale verdragen.”

“Dit bord op het eiland is een keerverbod. In Colombia betekent het dat je mag keren. Dus wanneer een Colombiaanse toerist dit bord bijvoorbeeld ziet, zal hij daar omkeren. Dus dit, alhoewel niet slecht bedoeld, kan het verkeer in gevaar brengen.”

Cijfers

Hoe vaak exact toeristen betrokken zijn bij verkeersongelukken, kan niet gezegd worden. De vereniging Veilig Verkeer Curaçao houdt dat niet precies bij. Toch zeggen ze het beeld te kunnen bevestigen.

Hetzelfde geldt voor verschillende autoverhuurbedrijven die Caribisch Netwerk heeft gesproken en ForenSys. Dat bedrijf registreert ter plaatste verkeersongelukken voor de verzekeraars en zegt ook te kunnen bevestigen dat toeristen vaker betrokken lijken bij ongelukken.

Cijfers hebben ze niet. “Wij documenteren een hoop data, maar helaas zijn wij er nog niet aan toegekomen om deze specifieke informatie te registreren”, aldus directeur Jair Lopez Penha van ForenSys. “Maar wij zullen dit zeker op ons roadmap zetten om het in de nabije toekomst te gaan doen.”

Er zijn nog meer redenen waarom rijden op Curaçao een uitdaging is voor toeristen, ziet verhuurder Niels Verwoerd. “Ze zijn niet bekend met de gaten in de weg. Bovendien hebben wij op het eiland geen ‘groene zones’ zoals ze dat in Nederland gewend zijn. Iemand die Nederland gewend is, is dus niet gewend om zo vaak te moeten stoppen. Mensen gaan ineens weer remmen, terwijl de toeristen dat niet verwachten. Dat levert gevaarlijke situaties op.”

Kruispunten die uitzien als een rotonde?
Er is meer waar de toerist rekening mee moet houden. “Wij vertellen onze huurders ook dat alle kruispunten die eruitzien als rotondes, niet per se een rotonde is. Dat er ook verkeerspleinen zijn waar weer andere regels gelden. Wie er dan voorrang heeft, is soms lastig te zien.”

“In negen van de tien gevallen staan er geen haaientanden, geen borden of stopbord. Je moet dus niet op de automatische piloot rijden. Je moet goed blijven nadenken.”

Ondertussen stevent Curaçao dit jaar verder af op een recordaantal verkeersdoden.