Tuna Trio verovert het eiland: drie creatieve ondernemers zetten Bonaire op de kaart

Foto: V.l.n.r. Christiaan Zweers, Israel Gil en Flavio Maestroni. Foto Deborah Bremmer

Je ziet ze op bijna elk groot feest en evenement, met hun camera’s, filmapparatuur en drone in de aanslag: Christiaan Zweers, Israel Gil en Flavio Maestroni. De jonge creatievelingen en goede vrienden hebben hun passie omgezet in een succesvolle onderneming. Sinds kort bundelen ze hun krachten als het audiovisuele collectief Tuna Trio. Hun missie: hoogwaardige content creëren met een doel.

De drie creatieve talenten zijn al tien jaar bevriend en delen hun liefde voor skaten, de oceaan, watersport en visuele kunst. Door de jaren heen hebben ze hun audiovisuele vaardigheden zo ontwikkeld dat ze inmiddels van hun passie kunnen leven. Hiermee inspireren ze niet alleen de lokale gemeenschap, maar zetten ze ook Bonaire internationaal op de kaart. Tot voor kort werkten ze vooral aan individuele projecten, waarbij ze elkaar af en toe ondersteunden. Tegenwoordig zijn ze ook gezamenlijk te boeken. Als Tuna Trio sleepten ze al verschillende grote opdrachten binnen, voor bijvoorbeeld TCB en BIA, met als hoogtepunt het vastleggen van de Regatta.

De weg naar succes
Alle drie de jongens beginnen al op jonge leeftijd met het fotograferen en filmen van hun ervaringen. Als tiener gebruikt Flavio kunst om zijn emoties en creativiteit te uiten, puur voor zichzelf. Mensen merken echter dat hij talent heeft voor fotografie en hij wordt steeds vaker gevraagd om ergens foto’s te maken. Flavio beseft al op jonge leeftijd welke opoffering het kost om naar het eiland te migreren en alles achter te laten. Sindsdien heeft hij altijd een drive en ambitie gehad om hard te werken aan een betere toekomst. Omdat hij op dat moment geen paspoort heeft en weinig kans ziet om zijn studie voort te zetten, besluit hij te stoppen met school en zich volledig te richten op zijn carrière als fotograaf. En met succes.

Ook Christiaan maakt zijn middelbare school niet af, maar gaat wel naar het MBO. Hij kiest voor de media richting, omdat hij daar zijn creativiteit het beste kwijt kan. “Zo kon ik betekenis geven aan m’n leven door te doen wat ik leuk vind.” Aan het begin maakt hij vooral kite- en skatefilmpjes. “Dit is iets wat we gemeen hebben: alle drie doen we van jongs af aan aan sport en maken we daar filmpjes en edits van,” vertelt Christiaan.

Israel, die opgroeit in Venezuela, kiest er net als Christiaan voor om verder te studeren in de media. Hij gaat naar Nederland voor een bachelor in bedrijfsadministratie voor de media-industrie. Na zijn opleiding voelt hij dat hij weg wil uit Amsterdam. “Ik hou ontzettend van de oceaan, van op het water zijn. Ik wilde graag dicht bij de zee wonen”, geeft hij als reden voor zijn komst naar Bonaire. “En inmiddels is hij de beste onderwaterfotograaf en -filmmaker van het eiland, of zelfs van de Cariben”, maken zijn vrienden het verhaal af.

Christiaan gaat het ook voor de wind en naast zijn werk bij een kiteschool richt hij zich steeds meer op de media. Geleidelijk aan schuift de balans een beetje op, totdat hij van zijn creativiteit kan leven. Hij vindt het fantastisch dat zijn hobby z’n werk is geworden. “Je gaat wel veel van jezelf inzetten, maar dat is het helemaal waard.” Flavio valt hem bij: “Soms ben ik aan het werk en denk ik opeens: ‘het voelt alsof ik op vakantie ben!’”

Samenwerking
Omdat ze goed bevriend zijn en werkzaam in dezelfde industrie, ondersteunen ze elkaar regelmatig bij opdrachten. Op een gegeven moment ontstaat het idee om Tuna Trio op te richten. “De naam is eigenlijk heel ‘randomly’ ontstaan in onze gezamenlijke Whatsapp-groep. We zijn alle drie vrij creatief en maken regelmatig onze eigen termen,” probeert Christiaan de naam uit te leggen. Inmiddels worden ze onder die naam –die natuurlijk verwijst naar hun gedeelde liefde voor de zee– herkend en voeren ze de ene na de andere opdracht samen uit.

Hoewel de jongens brede ervaring en talenten hebben, hebben ze wel alle drie duidelijk hun eigen expertise. Flavio is van de fotografie, Israel van de cinematografie en Christiaan ontwikkelt concepten en is meer een globale mediamaker. Hierdoor vullen ze elkaar goed aan. Momenteel kiezen ze ervoor om het Tuna Trio te prioriteren boven zichzelf. “Als een klant alleen interesse heeft in foto’s, zijn wij beschikbaar als assistent”, vertelt Christiaan. “De jongens staan altijd klaar om bij te springen en een project naar een hoger niveau te tillen”, vult Flavio aan. “Omdat we al zo lang bevriend zijn, weten we wat we aan elkaar hebben.”

Hun boodschap
De jongens zijn inmiddels leidend in de industrie op het eiland en merken dat ze trendsetters zijn. Hier zijn ze trots op: “We inspireren mensen om iets relevants te doen.” Ze beseffen goed dat ze dit voor een groot deel te danken hebben aan de hechte gemeenschap op Bonaire. “Je kunt hier onderling normen en waarden en bedragen afspreken, zodat je de markt eerlijk houdt en de concurrentie gezond blijft.” Ook merken ze dat op Bonaire de mensen altijd klaar staan om elkaar te helpen.

Uiteindelijk moet je het doen voor de passie, niet voor het geld, zijn ze van mening. Dit is dan ook de boodschap die ze graag willen meegeven: doe waar jij blij van wordt, want daar krijg je energie van. En blijf vooral creëren. “Blijf in de flow, ride it like a wave,” adviseert Flavio. Om ergens goed in te worden moet je het gewoon heel veel doen. “Ik heb eindeloos foto’s gemaakt van zonsondergangen of vogels, maar je moet ergens beginnen,” vertelt hij. “Make things that amaze your eyes, because those things will also amaze others’ eyes too.”