WILLEMSTAD – De bolletjesscanner van vliegveld Hato op Curaçao is dan niet kapot, zoals de burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb vorig week beweerde, maar de scanner wordt momenteel ook niet gebruikt.
Dat zegt douanewoordvoerder van de Post Hato, Etienne Cacciano. Over waarom de scanner niet gebruikt wordt, kan hij zich niet uitlaten.
Aboutaleb was vorige week op Curaçao voor een werkbezoek en zei tegenover NOS dat ‘de meeste drugsscanners in zowel de haven als op het vliegveld van Curaçao al jaren kapot zijn’. Navraag levert op dat er één bolletjesscanner is op Hato, die dus niet in gebruik is. De twee containerscanners van de haven zijn al een jaar kapot. Dat betekent niet dat er niet gecontroleerd wordt, zegt Cacciano.
Hato-team
“Op het vliegveld is het Hato-team actief”, aldus Cacciano. Dit team screent passagiers op Europese vluchten vanaf het moment dat ze inchecken totdat ze het vliegtuig ingaan.” Hoe dit gebeurt, kan Cacciano niet vertellen, maar benadrukt dat het team ‘getraind is om bolletjesslikkers te herkennen’. De screening gebeurt vooral op uiterlijke kenmerken.
Twee weken geleden werd voor het laatst een bolletjesslikker gepakt. “We pakken zo iemand gelijk op, we doen ons werk. Alleen als we net te laat zijn en de persoon al in het vliegtuig zit, lichtten we de douane op Schiphol in.”
Mee met het Hato-teamDe aanpak van drugssmokkelaars werd opgeschroefd nadat Duitsland aan de bel trok toen Airberlin ging vliegen op Curaçao. In 2016 liep Caribisch Netwerk een middag mee met het Hato-team, luister de reportage hier. |
Het Hato-team bestaat nu alleen uit de douane. “We zijn bezig met het team uitbreiden met de leden van Korps Politie Curaçao en de Koninklijke Marechaussee, zoals het voorheen was.” De douane kampt namelijk met personeelstekort.
Containerscanners kapot
Luthsel Lourens, hoofd douanepost van de haven, zegt dat het klopt dat de twee containerscanners in de haven al een jaar kapot zijn. Dat betekent dat controles van de containers ‘fysiek’ gebeuren. Maar alleen bij containers die ingevoerd worden. “Vertrekkende containers worden alleen gecontroleerd als er een tip is van de autoriteiten dat er drugs in te vinden zou zijn. Wij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van onze samenleving en daarom controleren we alle containers die binnenkomen. De eindbestemming is daarvoor verantwoordelijk. Containers die naar Rotterdam gaan, moeten dus daar gecontroleerd worden.”
‘We zijn alleen verantwoordelijk voor de containers die binnenkomen in onze haven, niet voor containers die vertrekken’
Luthsel Lourens, douane Curaçao
Volgens Lourens is een van de containerscanners binnenkort weer gemaakt. “Dat scheelt mankracht. Maar we hebben een plan B nodig.” Lourens heeft in de 29 jaar dat hij voor de douane werkt regelmatig drugs aangetroffen in containers. Volgens hem gaat het dan om niet meer dan een kilo of een paar gram. “Op Curaçao wordt er geen drugs geproduceerd. Als je het vergelijkt met Nederland, komt hier vrij weinig binnen via de haven.”
Hoeveel drugssmokkelaars er dit jaar zijn opgepakt, kan het ministerie van Justitie nog niet zeggen.
De containerscanners en de scanners voor het invoeren van goederen op het vliegveld zijn de verantwoordelijkheid van de douane, die weer valt onder het ministerie van Financiën. De minister van Justitie, Quincy Girigorie, is alleen verantwoordelijk voor de bolletjesscanner. Hij wil geen uitspraak doen over de scanner, omdat het ‘operationele informatie met betrekking tot veiligheid en de opsporing van strafbare feiten’ betreft.
“Het opsporen en voorkomen van drugstransport via Curaçao naar Nederland heeft de nadrukkelijke aandacht van Justitie en dient gezamenlijk in het Koninkrijk te worden aangepakt. Curaçao neemt z’n verantwoordelijkheid in deze serieus”, aldus Girigorie in een korte reactie.
Kamervragen
Kamerleden André Bosman en Dilan Yesilgöz-Zegerius (beiden VVD) hebben aan de minister van Justitie en Veiligheid en de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vragen gesteld naar aanleiding van de uitspraken van Aboutaleb.