Geen bescherming voor fietsers en voetgangers op Curaçao

Foto: Kim Hendriksen

WILLEMSTAD – Zes jaar geleden wordt Curaçao opgeschikt door een ongeluk waarbij een auto drie hardlopers doodrijdt. Het gebeurt in de vroege ochtend op 5 augustus 2013. De groep hardlopers van de Runners Club Curaçao (RCC) is aan het hardlopen over de bekende hardlooproute aan de Helmin Wiels Boulevard. Ze worden geschept door een auto over dezelfde weg als de lopers rijdt.

Zes jaar later is er niets verbeterd: voetgangers, maar ook fietsers en motoren, moeten allen gebruik van dezelfde rijbaan. Fietspaden en trottoirs zijn er op Curaçao bijna niet.

(Tekst gaat door na video)
Door Kim Hendriksen

Barry Bakker is eigenaar van een bekende fietswinkel op Curaçao. Wielrennen is zijn hobby. Hij springt dan ook regelmatig op zijn fiets; “Ik verwonder me over hoe sommige automobilisten geen rekening houden met fietsers. Dit heeft al meerdere keren geleid tot ongelukken. Er doen regelmatig incidenten voor op de weg met wielrenners die niet gemeld worden omdat geen schade is. Ik krijg regelmatig geen voorrang of wordt afgesneden door automobilisten. Ik vraag me af of mensen hier leren wie er wanneer voorrang heeft in het verkeer.”

Maximumsnelheid van 80 km/u
Tico Ruiter, politieagent en ongevallenanalist bij het Korps Politie Curaçao (KPC) herkent deze situatie. “Op de ring die rondom Willemstad in Curaçao loopt, de Schottegatweg, mag je met uitzondering van een klein stukje, 80 kilometer per uur rijden. Maar deze weg zit vol inritten, uitritten en bushaltes. Voor het politiebureau in de wijk Rio Canario heb je bij het benzinestation een bushalte. Als mensen hier uitstappen, en naar de woonwijk willen moeten ze zes rijbanen oversteken waar 80 gereden wordt. Dat is levensgevaarlijk!”, aldus Ruiter.

Volgens Melvin Cijntje van ‘Denktank Verkeer’, een groep mensen die vooruitgang wil in het verkeer, moet er in de toekomst meer rekening gehouden worden met ‘zwak’ verkeer, zoals hardlopers, fietsers en motorrijders. Cijntje “De wegen zouden opnieuw ingericht moeten worden. Er moeten voorzieningen worden aangelegd voor voetgangers, fietsers, mensen die met het openbaar vervoer reizen en voor de auto’s. De wegen moet smaller worden om ruimte te creëren voor fietsers en voetgangers.”

Verschillende wegen op Curaçao zijn de laatste jaar gerepareerd meerdere wegen, zoals de Caracasbaaiweg en de Santa Rosaweg – twee drukke wegen op Curaçao – zijn beiden opnieuw geasfalteerd. “Er is voor een goedkopere oplossing gekozen om de straat te repareren. Er is niet meer geld beschikbaar om de wegen om meteen opnieuw in te richten helaas”, aldus Cijntje.

Nabestaanden herdenken de Road Runner wandelaars bij de gedenksteen op de plek waar het ongeluk plaatsvond.

Ongeluk

Op 4 augustus 2013 werden Kristen Leyba (32), Elton Montesant (67) en Monique van Meerwijk (58) doodgereden door de 23-jarig Nelson dos Santos da Silva. In 2016 is hij veroordeeld tot een jaar cel waarvan een half jaar voorwaardelijk, drie jaar proeftijd en drie jaar rijontzegging. Lees hier wat de nabestaanden vinden van de verkeersveiligheid: Geen plek voor (hard)lopers op Curaçao: ‘je bent je leven niet zeker’