Foto: Road Runners Club

WILLEMSTAD – De infrastructuur voor wandelaars en hardlopers moet snel verbeterd worden op Curaçao. Dit vindt Glenn McDonald, lid van de Roadrunners Club Curaçao (RRCC). De club verloor vijf jaar geleden drie leden door een tragisch ongeluk langs de weg.

RRCC herdacht op 4 augustus Kristen Leyba, Elton Montesant en Monique van Meerwijk, die omkwamen terwijl ze deelnamen aan een benefietloop. Jero William, een goede vriend van Elton Montesant, herinnert zich het als de dag van gisteren.

Nabestaanden herdenken de Road Runner wandelaars bij de gedenksteen op de plek waar het ongeluk plaatsvond. Foto: Ramon Yung

Op de dag van het ongeluk ging hij Elton thuis ophalen om naar de loop te gaan. Tijdens de loop werd Elton moe en zei tegen Jero dat die verder moest lopen en dat hij hem later wel weer zou zien. Kort daarop werd Elton aangereden en overleed.

Vijf jaar later ziet Jero William dat er niets is veranderd aan het rijgedrag van automobilisten ten aanzien van de lopers en renners. Hij vindt dat mensen die onverantwoordelijk rijden strenger gestraft moeten worden. De bestuurder die de drie RRCC leden heeft doodgereden heeft volgens hem een veel te lage straf gehad: hij moest een half jaar de cel in.

Plek in het verkeer
Glenn McDonald vindt dat onder andere de trottoirs verbeterd moeten worden op Curaçao, zodat zij die aan loop- en rensport doen een plek in het verkeer krijgen. “Je kunt bijna niet op onze trottoirs lopen, waardeloos. Dus als je goed wilt trainen moet je op de rijweg lopen of rennen, en onze wegen zijn erg smal. Er is geen voetpad, dus vanaf het moment dat je van huis gaat is je leven in gevaar.”

‘Niet overal zijn er voetpaden, en de trottoirs die er zijn, zijn waardeloos’

Vijf jaar na het tragische ongeluk op de Helmin Magno Wiels Boulevard vindt de huidige minister Jesus Leito van Verkeer, Vervoer en Ruimtelijke Planning dat er wel vooruitgang is. “Er is geïnvesteerd in de infrastructuur, denk aan het plaatsen van meer verkeersborden, het duidelijk markeren van zebrapaden en het invoeren van de zogenaamde ‘Cat’s Eye’, reflecterende veiligheidslampen op de wegen.”

Ademanalyse-apparaat. Blaastesten werden tot nu toen niet gebruikt door de verkeerspolitie op Curaçao. Foto: OM Curaçao

Zwaardere straffen
Ook belooft de minister strengere maatregelen in het verkeer te nemen, om het rijden met drank op te verminderen. “We werken nauw samen met Justitie om zo degenen die onder invloed van alcohol rijden te straffen. Op de korte termijn zullen veranderingen ingevoerd worden in de wetten en het wetboek van strafrecht.” Het Openbaar Ministerie is sinds vorige maand begonnen met controles in het verkeer met een ademanalyse-apparaat, oftwel met blaastesten.

Glenn vraagt zich af of dit genoeg is, want volgens hem laat het gedrag van de automobilisten veel te wensen over. “Ik train vaak heel vroeg in de ochtend en dan kom je regelmatig mensen tegen die op weg naar huis zijn na een feest, of die op weg zijn naar nog een feest, en ze rijden heel erg hard of met een slok op. s’ Avonds kom je mensen tegen die uit hun werk komen en dan haast hebben om naar huis te gaan. Er is altijd gevaar.”

Ongeluk

Op 4 augustus 2013 werden Kristen Leyba (32), Elton Montesant (67) en Monique van Meerwijk (58) doorgereden door de 23-jarig Nelson dos Santos da Silva. Hij had geen rijbewijs, reed veel te hard en negeerde verschillende verkeersregels. Ook reed hij door na het ongeluk. In 2016 is hij veroordeeld tot een jaar cel waarvan een half jaar voorwaardelijk, drie jaar proeftijd en drie jaar rijontzegging.