‘2025: hét jaar voor de creatieve industrie op Aruba’

Foto: Go Cultura Foundation

Wordt 2025 het jaar voor creatieve ondernemers op Aruba? Als het aan Go Cultura Foundation ligt wel. Al anderhalf jaar organiseert de stichting bijeenkomsten voor creatievelingen om uitdagingen en mogelijkheden van de culturele en creatieve sector te bespreken en samen te kijken hoe het zich verder kan ontwikkelen. Voor velen is de term creatieve industrie nog onbekend.

Van oorsprong Engels, onder de definitie van Culturele en Creatieve Industrie (CCI) vallen ‘alle activiteiten die voortkomen uit individuele creativiteit, vaardigheid en talent, en die de potentie hebben om inkomsten en banen te creëren door het genereren en exploiteren van intellectueel eigendom.’ Hieronder vallen onder meer artiesten, ontwerpers, carnavalisten, visagisten, schrijvers, muzikanten, acteurs, filmmakers, digitale content creators en docenten en iedereen die creatief is.

Recent organiseerde de stichting ‘Creactivo’, de eerste tweedaagse conferentie helemaal gericht op deze creatieve industrie. “Hiermee willen we een gemeenschap creëren waar creatievelingen kunnen netwerken, ideeën delen en samenwerken aan projecten. Met de conferentie wilden we het hele spectrum van de culturele en creatieve industrie bij elkaar brengen”, zegt voorzitter Arthur Loefstok.

Ontwikkelen van oranje economie
Met internationale sprekers zoals Felipe Buitrago, voormalige minister van Colombia die daar het concept van ‘oranje economie’ introduceerde, de directeur van het ministerie van Cultuur in Sint- Maarten Clara Reyes en John King, voormalige cultuurminister van Barbados werd tijdens de conferentie nadruk gelegd op innovatie, het belichten van ‘onze verhalen, Caribische verhalen’ en het belang van data vergaren voor de verdere ontwikkeling van een ‘oranje economie’.

Hierbij draait het om het potentieel van de creatieve en culturele industrieën, en biedt het een raamwerk voor de manier waarop regeringen en gemeenschappen lokale creatieve middelen kunnen benutten ter ondersteuning van micro- en macro-economische en toeristische doelstellingen.

“We hebben gezien hoe landen zoals Barbados en Colombia hun Culturele en Creatieve industrieën (CCI) succesvol hebben ontwikkeld en wilden laten zien dat Aruba hetzelfde kan bereiken met data, beleid, strategie en daadwerkelijke actie”, zegt medeoprichter en artiest Edjean Semeleer.


Arthur Loefstok en Edjean Semeleer tijdens de eerste dag van de ‘Creactivo’ conferentie. Foto’s Go Cultura Foundation

Van uitdaging naar mogelijkheden
Jarenlang werd de sector namelijk negeert waardoor er veel frustraties onder de creatievelingen zijn ontstaan. Toen we zeven jaar geleden begonnen, waren we ons bewust van de uitdagingen van het werken in een sector die niet altijd erkend wordt, maar we hebben doorgezet met de passie en de overtuiging dat we een verschil konden maken, zegt Loefstok.

Uiteindelijk wil de stichting de rol aannemen van organisatie zoals CoCrea in Colombia en CLICKNL in Nederland. Die worden in de context van de Culturele en Creatieve Industrie (CCI) gezien als intermediaire organisaties of innovatieplatform. “Hun primaire taken zijn onder meer het verbinden van belanghebbenden, het bevorderen van samenwerking en het faciliteren van groei binnen de creatieve sectoren. Dat is ook wat wij willen zijn voor onze collega’s”, zegt hij.

Mapping
Uit de bijeenkomsten die de stichting organiseerde bleek het aantal creatieve ondernemers best hoog, maar om concrete cijfers te hebben moet er een onderzoek komen. “De volgende stap is de Culturele en Creatieve industrie in kaart te brengen en daarvoor gaan we met Impact Hub Aruba samenwerken volgend jaar om de data te verzamelen en het potentieel van Aruba in kaart te brengen”, aldus Semeleer. “Niet alleen om de situatie in kaart te brengen maar ook voor meer bewustwording”, voegt Loefstok toe.

Veel creativelingen zijn zich niet bewust dat zij onderdeel maken van de creatieve industrie en wat de mogelijkheden zijn, merkt hij op. Ook de reacties na de conferentie waren positief, mensen waren verrast dat er een wereld van mogelijkheden was binnen de sector, dat was een echte ‘eye-opener’ voor velen, zegt Semeleer.


Bijeenkomsten van Go Cultura

In aanloop naar de verkiezingen heeft de stichting ook alle partijprogramma’s geanalyseerd om creatievelingen goed voor te lichten en bewust te maken van de mogelijkheden voor de toekomst. Daarnaast is de stichting in gesprek met Cede Aruba, die vanuit fondsen Cultuurparticipatie 1 miljoen euro beschikbaar heeft gekregen om de capaciteit van de creatieve en culturele sector verder op te bouwen. Maar de ‘mapping’ blijft prioriteit voor de stichting. “Go Cultura en het veld zijn bereid met de volgende regering te werken, maar we gaan niet stil zitten. De Oranje economie komt eraan”, aldus Semeleer.