ORANJESTAD – De luchthaven uitbreiden om duurzamer te worden, lijkt een tegenstelling. Maar volgens directeur Joost Meijs van de Arubaanse luchthaven Reina Beatrix gaat het hen niet om meer passagiers aan te trekken. “Het is nu te krap en de bagagefaciliteiten zijn onder de maat. Daarom is de uitbreiding nodig.”
De duurzaamheid zit in het ontwerp van de nieuwbouw, zoals dikkere muren waardoor het binnen koeler blijft en ook een nieuw bagagesysteem dat volgens Meijs per koffer veel minder energie verbruikt. Harde cijfers kan de directeur op dat moment niet geven over de besparingen en energie-efficiëntie.
In een mail een paar dagen na het interview is het antwoord: “Er is uitgerekend dat in totaal de energieprestatie met 45,3% verbetert.” Het gebouw krijgt namelijk als ‘eerste op het eiland’ de label LEED gold, een Amerikaanse certificering voor energie- en milieuvriendelijk bouwen. Maar het is altijd afwachten of na de bouw de bezuinigingen ook echt gebeuren. Bovendien is nog steeds niet duidelijk hoeveel energie de luchthaven exact bespaart ten opzichte van het verbruik nu.
‘ We moeten voorzichtig zijn met pieken’
Daarnaast: hoe zit het met duurzaamheid in relatie met de klimaatcrisis, hoe pakt de Arubaanse luchthaven dat aan. Meijs zegt voorzichtig dat in de discussie over wel of niet groeien, zij ‘volgen’.
“Die moeilijke discussie moet eerst door de overheid en toerismesector gevoerd worden. Als ze meer passagiers willen, dan moeten we dat faciliteren en als luchthaven uitbreiden. We moeten voorzichtig zijn met pieken.”
De Arubaanse regering heeft in haar pas gepresenteerde regeerprogramma staan dat ze geen grote aantallen toeristen meer wil aantrekken, maar inzet op (minder) toeristen die meer uitgeven. Alleen blijkt haar beleid tegenstrijdig, want ze wil ook het aantal vluchten uitbreiden. Daarnaast blijven nieuwe hotels hun deuren openen, met duizenden nieuwe hotelkamers om te vullen.
Meijs zegt zelf ‘helemaal op de lijn te zitten’ dat Aruba niet alleen focust op aantallen bezoekers. “Want we weten hoe druk het kan zijn en ook de negatieve effecten van een heel vol eiland.”
Hij zegt verder dat meer gekeken kan worden naar het beter verspreiden van de aantallen en de passagierspieken, die nu voornamelijk in de weekenden zijn, te vermijden.
“Dus je doelgroep verdelen, in plaats van elke keer maar op de Amerikaan te zitten die op zaterdag aankomt en op zaterdag weer weggaat. Dat creëert een enorme piek. Toch, we moeten blijven oppassen dat we niet heel veel aantallen creëren.”
‘Geen verbod op vervuilende vliegtuigen’
Duurzaamheid ziet de directeur ook in de gesprekken die hij nu aan het voeren is met luchtvaartmaatschappijen om elektronisch te gaan vliegen. “Op korte afstand, zoals tussen de eilanden in het Koninkrijk de industrie stimuleren om elektrisch te vliegen. En voor de lange afstand op biobrandstof.”
Of de Arubaanse luchthaven straks vervuilende vliegtuigen gaat weren, daarover zegt Meijs: “Zolang de vraag ernaar is, dan moeten we oppassen met een verbod. Het duurt ook nog wel één of twee decennia voordat de luchtvaart is overgestapt. Maar we denken eraan om bijvoorbeeld traditionele vliegtuigen meer te laten betalen dan schonere. Met het extra geld kan je weer je eigen infrastructuur verduurzamen of andere duurzaamheidsinitiatieven op het eiland stimuleren.”
Drukke luchthaven
De luchthaven Reina Beatrix is één van de drukste in de Caribische regio, met voor de coronacrisis meer dan 2,5 miljoen passagiers die 27 luchtvaartmaatschappijen brachten. Sinds de crisis is dat flink gedaald. Inmiddels is het herstel zo’n 70 procent van het aantal voor de pandemie.