Foto: Kim Hendriksen

WILLEMSTAD – “Er komt een behoorlijke prijsstijging aan van de boodschappen”, daarvoor waarschuwt Achim Henriquez, woordvoerder van de supermarktenvereniging op Curaçao, Suveco. Al maandenlang hamert de belangenvereniging er naar eigen zeggen op dat de overheid de bevolking hierover moet informeren aangezien de consument dit onvermijdelijk zal gaat voelen in de portemonnee. “Maar daar is nog niet heel veel mee gedaan”, aldus de woordvoerder.

De prijsstijging die eraan zit te komen, geldt niet alleen voor Curaçao maar is een wereldwijde trend. Vorig jaar is door de Covid-uitbraak in China de toevoer van goederen enige tijd tot stilstand gekomen. De containerrederijen hebben in die tijd niet gedraaid en dus geen omzet gemaakt. Maar toen het proces weer op gang is gekomen, is er geleidelijk aan een prijsstijging ingevoerd om de verliezen op te vangen, maar deze prijsstijging is inmiddels tot ongekende hoogte gekomen. “In maart zagen we al dat de prijzen extreme vormen begonnen aan te nemen. Inmiddels zijn de prijzen echt ronduit idioot”, aldus Henriquez.

Verhoogde vraag
Volgens de scheepsbevrachters is er een verhoogde vraag naar goederen waardoor ze de prijzen laten stijgen om een balans te vinden. Maar Henriquez is daar niet zo zeker van. Zeker niet nu bekend is geworden dat verwacht wordt dat de containerrederijen over 2021 een ongekende winst zullen behalen. Zelfs meer dan in de afgelopen twintig jaar, namelijk zo’n 150 miljard dollar.
Tekst gaat verder onder de video:

Door Kim Hendriksen

Op Curaçao, dat vrijwel alles moet importeren, zal iedereen deze prijsstijging gaan voelen. Voor Covid kostte het volgens Henriquez zo rond de 3000 tot 4000 dollar om een niet-gekoelde container naar Curaçao te halen. Inmiddels kost zo’n zelfde container 15.000 dollar. Gekoelde containers, waar dus ook veel supermarktproducten mee vervoerd worden, kostten pre-Covid 6500 tot 7500 dollar.

22.000 dollar
Inmiddels zijn de prijzen opgelopen tot zo’n 22.000 dollar. “Voorheen was de prijsstijging alleen op de route vanuit China. Maar heel veel mensen zijn gaan uitwijken naar andere markten om onder die prijsstijging uit te komen, wat tot gevolg had dat nu ook daar de prijs is gestegen”, vertelt Henriquez. Volgens consumentenbond Fundashon pa Konsumidó is het onvermijdelijk dat de consument in de komende periode te maken krijgt met de prijsstijging.

De stichting vindat dat de consument zich bewust moet worden van zijn of haar koopgedrag en moet kijken hoe door kleine aanpassingen in de koopgedag, geld bespaard kan worden. “Consumenten doen vaak in vaste supermarkten boodschappen en zijn vaak merkvast als het op producten aankomt. Wij adviseren de consument om meer prijsbewust te worden, de boodschappen te doen in verschillende supermarkten en vaker voor een B-merk, oftewel een goedkopere variant te kiezen. Dit kan heel veel geld uitsparen”, vertelt Rachid Pieters van Fundashon pa Konsumidó.

Goedkopere varianten
Ook Henriquez adviseert consumenten om uit te wijken naar de goedkopere varianten van hun vaste A-merkproducten. “Voor ieder product dat op de markt is, zijn er tien andere (goedkopere) merken beschikbaar, maar de consument is vaak erg merkvast. Het punt is dat als de consument zou switchen naar een product dat uit een andere markt komt en goedkoper is in productie en vervoer, dan zou je de prijsstijging kunnen beheersen waardoor het effect behapbaarder wordt voor het eiland.”

‘De consument moet zich bewust worden van zijn of haar koopgedrag en kijken hoe door kleine aanpassingen, geld bespaard kan worden’

Op de vraag waarom de supermarkten zelf niet deze switch naar goedkopere producten maakt, stelt Suveco dat de supermarkten deze keuze niet voor de consument kunnen maken omdat de kans bestaat dat de alternatieve producten niet aanslaan waardoor de supermarkten met een overschot blijven zitten. Henriquez: “De consument zal ons hierbij moeten helpen. Als de vraag naar B-merkten stijgt, kan de supermarkt meer van deze producten inslaan waardoor de prijzen minder hard zullen stijgen, wat uiteindelijk dus weer winst is voor de consument.”