Veel klachten bij Ombudsman na uitblijven reactie overheidsinstanties Bonaire

Foto: Marit Severijnse

KRALENDIJK – “Ik stuurde vorige zomer meerdere brieven. We zijn nu een jaar verder en ik wil weten waar ik aan toe ben”, zegt Deepak Daryanani. Op Bonaire hebben veel bewoners onlangs de spreekuren bezocht van de Nationale Ombudsman en Kinderombudsman.

Ruim 80 vragen en klachten over verschillende overheidsinstanties zijn inmiddels door het team in behandeling genomen. De meeste klachten gaan over het uitblijven van een reactie op aanvragen of informatie. Ook gaven diverse bewoners aan financiële problemen te hebben, waardoor ze moeilijk rond kunnen komen. Iets wat tijdens eerdere spreekuren van de Ombudsman al vaker aan bod kwam. Wij vroegen inwoners naar hun klacht.

Tekst gaat verder onder de video:

Door Marit Severijnse

Overheid geeft geen duidelijkheid over bestemmingsplan Zoutpier
De Nationale ombudsman ontving diverse klachen over het Openbaar Lichaam Bonaire. Deepak Daryanani diende bijvoorbeeld een klacht in, omdat hij vindt dat het OLB niet duidelijk communiceert over het bestemmingsplan voor de Zuidpier, waar momenteel een nieuwe haven gebouwd wordt. Daryanani creëert infrastructuur voor lokale ondernemers en wil daarom graag weten of hij daar uiteindelijk nog kantoorpanden mag verhuren. “Ik geloof dat ik belangrijk werk doe voor Bonaire, dus ik begrijp niet waarom de regering niet op zijn minst wat medeleven heeft voor wat ik doe.”

Op Bonaire is al langer discussie over de bouw van de haven, voornamelijk omdat er een deel van het koraalrif voor moet worden weggehaald.

‘R&O heeft stuk land illegaal afgepakt’
Ook hadden verschillende mensen klachten over de directie Ruimte en Ontwikkeling van het Openbaar Lichaam. “Ik ben bezig met een rechtszaak, omdat R&O illegaal een stuk land heeft afgepakt,” vertelt Johannes Frans. Ook heeft hij een klacht ingediend over zijn vorige advocaat. “Daar heb ik geen goede hulp gehad van gehad. Mijn zaak werd niet rechtvaardig behandeld. Daarom moet ik nu een andere advocaat vinden die het kan oplossen. Via de Ombudsman maak ik misschien een kans.”

Illegale muur na 15 jaar nog steeds niet weg
Ook Al Catalfumo heeft een klacht ingediend tegen de directie R&O. Catalfumo verhuurt appartementen en heeft al jaren problemen met een te hoge muur die naast zijn appartementen is gebouwd. “15 jaar geleden toen deze werd gebouwd, ben ik bij R&O gaan klagen. Niet alleen was het geen gezicht, ook vertelde de brandweer mij dat ik een deel van mijn spullen vanwege de muur moest verplaatsen.”

Op een gegeven moment besloot de overheid dat de muur illegaal was en afgebroken moest worden, maar zover kwam het nooit. “Ik heb een enorm dossier met heen en weer contact. Steeds kwam er een nieuw persoon op de functie. Ik kan niet begrijpen waarom zoiets simpels zo lang moet duren.”

Politie trekt geluidsoverlast in twijfel
Ook tegen het Korps Politie Caribisch Nederland (KPCN) werden diverse klachten ingediend. “Ik heb geklaagd over de geluidsoverlast die motoren en quads veroorzaken”, zegt Claudia Critelli. “Dit probleem is al jaren aan de gang. Ik hoopte dat er misschien nieuwe regels zouden komen, maar aangezien er niks is veranderd, ben ik vandaag hier.”

Ze heeft al heel vaak de politie gebeld, maar die trokken haar klacht over geluidsoverlast vaak in twijfel. “Dan vroegen ze: weet je zeker dat je dat geluid hoort? Natuurlijk, ik ben niet aan het dollen door u bellen om drie uur ’s nachts. Het is overduidelijk en iedereen hoort het.”

Critelli woont in het centrum, waar veelal de meeste geluidsoverlast wordt veroorzaakt. “Ik wil echt graag in de stad wonen. Maar dit probleem gaat niet alleen om mij. Ik denk ook aan kleine kinderen die met hun ouders in de stad lopen en door al die geluiden gehoorschade ontwikkelen.”

De Nationale Ombudsman streeft ernaar om dit jaar ook op Saba en St. Eustatius spreekuren te organiseren. Het is nog niet bekend wanneer.