WILLEMSTAD – Handen wassen, afstand houden en digitaliseren: de sleutelwoorden voor het onderwijs in coronatijd op Curaçao. Na twee maanden gesloten te zijn, openen scholen op het eiland beetje bij beetje de deuren. Maar, hoe hanteer je deze maatregelen op de lange termijn? “Niet”, zegt Maghalie Van der Bunt-George, voorzitter van de Verenging voor Protestant Christelijk Onderwijs (VPCO).
“Met de middelen die wij nu hebben, is dit absoluut onmogelijk om vol te houden”, zegt Van der Bunt-George. “Twee meter afstand zorgt ervoor dat we klassen in drieën moeten delen en dus drie keer zo veel ruimte en drie keer zo veel docenten nodig hebben. Daarbij: op dit moment hebben we niet eens geld voor de stroomrekening.”
Reportage door Elisa Koek
Nieuwe norm nodig
Premier Eugene Rhuggenaath, die momenteel ook de rol van Minister Van Onderwijs vervult, stelt dat er een nieuwe norm moet worden gesteld voor gesubsidieerde scholen. Op korte termijn geldt de twee-meter-regeling, maar op lange termijn moet de hygiëne en digitalisering verbeterd kunnen worden. Hoe veel geld de scholen hiervoor krijgen, moet berekend worden.
Gebrekkige hygiëne en digitaliseringIn 2019 trokken verschillende schoolbesturen al aan de bel. Te weinig budget voor veiligheid op scholen waaronder de schoonmaak en gebrek aan digitalisering waren toen de punten waarover zij een noodklok luidden. De protocollen rond COVID-19 zijn nu strenger: de hygiëne moet aangescherpt blijven en voorlopig moet er twee meter afstand zijn tussen leerlingen. Ook is meer digitalisering het streven. Lees hier meer. |
Volgens Ace Suares, die zich al jaren via het project Nos ta Konekta inzet voor digitalisering in onderwijs, komt hier heel wat bij kijken. Sommige kinderen hebben volgens Suares wel een tablet of mobieltje, maar een groot deel heeft helemaal niks. Daarbij moeten ook de leraren worden getraind en een laptop hebben. “We hebben ooit voor vier jaar 19 miljoen gulden begroot en daarvan was 8 miljoen voor laptops: de rest ging om infrastructuur op scholen. Dit ging alleen om speciale scholen en funderend onderwijs. Als je het goed wil aanpakken, is er veel meer nodig.”
Ace Suares over digitalisering onderwijs
‘Zeker 60 van onze leerlingen hebben geen toegang tot internet’
Pamela Kroon-ter Haar is conrector bij het Maria Immaculata Lyceum. De laatste maanden is er veel gebruikgemaakt van digitaal onderwijs en, ondanks dat dit best goed ging, is er een groep die buiten de boot valt. “Zo’n 60 kinderen hebben gewoon geen toegang tot internet. En een groot deel van de leerlingen die dat wel heeft, heeft alleen een smartphone. Als de digitalisering wordt doorgezet, moet dit structureel veranderen.”
De Curaçaose premier zegt dat er een enquête is gestart om in kaart te brengen hoe veel kinderen geen toegang hebben tot digitale middelen. Het streven is om te zorgen dat ook zij dit krijgen.
Onder deze voorwaarden mogen scholen open op Curaçao
|