Foto: Sharina Henriquez

ORANJESTAD – Meer Arubanen willen op de fiets en ook de overheid wil met fietsonderwijs en meer fietspaden die ontwikkeling stimuleren. Maar het eiland is een autoparadijs, met bijna 80 duizend auto’s op een bevolking van bijna 112 duizend. En daardoor komen fietsers juist steeds meer in de verdrukking.

“Automobilisten respecteren fietsers niet in het verkeer. Niet eens voetgangers”, zegt Rechenel Statie (19). De tiener zit al bijna twee jaar in een rolstoel nadat een auto hem schepte tijdens een fietstraining.

Tekst gaat verder onder de video
Door Sharina Henriquez

Afgelopen woensdag werd weer de ride of the silence gefietst. Dat is een wereldwijd initiatief om stil te staan bij fietsslachtoffers en ook meer bewustzijn bij andere weggebruikers te creëren. Ook daar zeggen deelnemers dat het onveiliger is geworden.

“Als ik vier keer per week fiets, dan moet ik zeker drie van die vier keer uitwijken zodat een auto mij niet raakt”, aldus Zetsia Pina die zeven jaar geleden begon te fietsen. George Winterdaal zit al 25 jaar op de fiets: “Het wordt langzaam steeds onveiliger doordat er steeds meer auto’s komen.”

‘Vergeleken met vroeger hebben we zoveel meer auto’s’ – Juni Croes, voorzitter Aruba Wieler Bond

Aruba was nooit een fietsland ondanks het mooie weer. Toch fietsten vroeger kinderen vaker in hun buurt, zegt Juni Croes, voorzitter van de Arubaanse fietsbond. Maar dat is nu anders. “Vergeleken met vroeger hebben we zoveel meer auto’s. Bijna 80 duizend en daarbij zijn niet de vrachtwagens, dienstauto’s, huurauto’s gerekend. Dan kom je wel op 100 duizend.”

Rechenel Statie met zijn oom Marcelito in zijn slaapkamer – foto: Sharina Henriquez

De meeste automobilisten gedragen zich, zegt Croes. “Maar ik schat dat zo’n 10 procent van de bestuurders gevaarlijk doet. En elke aanrijding met een fietser is teveel. Kijk maar naar het geval van Rechenel.”

Volgens hem is er ook niet genoeg regelgeving die de fietsers beschermt. Dat blijkt ook uit de fietsvisie die is ontwikkeld in samenwerking met de gemeente Den Haag. Hierin staan vele aanbevelingen van meer en gestandaardiseerde fietspaden tot aanpak van wilde honden. “Mensen gaan alleen fietsen als het veilig voelt”, is de belangrijkste conclusie in dat rapport.

Omdat de fietsvisie tijdens de vorige regering is gemaakt, is het niet zeker of de huidige regering die overneemt. De onderwijsminister heeft wel het fietsonderwijs opgepakt. In augustus starten op twee basisscholen pilots waarbij kinderen van de eerste twee klassen praktijkles krijgen. Kinderen krijgen namelijk wel verkeersexamen, maar alleen in de schoolbanken. Een praktisch examen, dus op de fiets de straat op, bestaat niet op het eiland.

Aantal ongelukken

In 1990 waren er zo’n 25 duizend auto’s op Aruba. Volgens de belastingdienst staan er nu iets meer dan 87 duizend voertuigen geregisteerd waarvan bijna 80 duizend auto’s. Er zijn gemiddeld 666 ongelukken per maand, aldus de politie op basis van cijfers over 2017/2018. De wielerbond schat dat er zo’n 500 fietsers zijn. Vorig jaar werden 23 fietsers aangereden van wie één overleed. Dit jaar telde de politie elf aangereden fietsers. Het aantal incidenten is echter veel hoger omdat fietsers deze vaak niet melden.