THE BOTTOM – De bewoners van Saba zijn voor vier weken ‘vleugellam’ en dat geldt ook voor de toeristen, studenten en zakenmensen die middels het luchtruim Saba willen aandoen. Vliegveld Juancho Yrausquin krijgt een nieuwe start en -landingsbaan en ook de Vertrek en Aankomst Terminal worden vernieuwd.
Op 10 september voerde WinAir haar –voorlopig- laatste vlucht uit op Saba. Daarmee kwam een einde aan exact 55 jaar foutloos vliegen op de kortste landingsbaan ter wereld van een commercieel vliegveld.
Tekst gaat verder na de video
Door Tim van Dijk
Dagelijks landen er vier vluchten vanuit Sint-Maarten uitgevoerd door WinAir en nog wat charters op verzoek, waaronder Windward Express Airways en Sint Maarten Airways.
Kortste start en landingsbaan
Er circuleren veel filmpjes op YouTube over dit vliegveld omdat het niet alleen de kortste start en landingsbaan heeft – 400 meter – maar ook nog eens omdat deze op een rots is gesitueerd ruim 20 meter boven de zeespiegel.
Aankomen met een TwinOtter vliegtuig op deze landingsbaan is voor toeristen een belevenis. Recht koersend op Mount Scenery draait de piloot vakkundig op het laatste moment naar links om vervolgens met een ferme smak op het asfalt van Saba te landen. De piloot moet dan vol in de remmen om af te draaien naar de Terminal, een statig wit gebouwtje met verkeerstorentje.
2.5 miljoen euro
Toch is het ‘serious business’ want Nederland heeft maar liefst 2,5 miljoen euro uitgetrokken om het vliegveld grondig aan te pakken. Om te blijven voldoen aan de internationale afspraken moest Saba Airport direct maatregelen nemen. Men heeft een behoorlijke achterstand door de jaren heen opgelopen.
Airport Manager Maegan Hassell zegt hierover: “Het liep allemaal door elkaar, komende en vertrekkende passagiers, daarbij was er ook geen security check over wat mensen aan boord meenamen.”
Veiligheid onvoldoende
Dit zijn (veiligheids)aspecten in de vliegwereld die onacceptabel zijn en dus zal dit een van de veranderingen zijn. “We blijven wel de sfeer en de intimiteit bewaken dus zwaaien bij aankomst en vertrek blijft gewaarborgd.”
Uitgerekend in de maanden dat het orkaanseizoen is, is het vliegveld gesloten. “We hebben de afweging gemaakt en gekozen voor de periode dat het het minst schadelijk is voor de economie van Saba, daarbij kan er altijd op het grote platform naast de terminal met helikopters worden af en aan gevlogen”, aldus Airport Manager Maegan Hassel.
Medische noodgevallen kunnen wel 24/7 met spoed naar Sint Maarten’s Medical Center worden gevlogen.