ORANJESTAD – Rode Kruis Aruba en Kiwanis Club Aruba willen met de nationale campagne ‘No sconde mas’ (verstop je niet langer) een einde maken aan het taboe op kindermisbruik- en mishandeling op het eiland.
Het aantal meldingen van kindermisbruik en -mishandeling blijft stijgen. In de eerste helft van 2018 werden al 54 nieuwe gevallen gemeld bij vertrouwenspersoon en kinderarts Louise Rafael-Croes. Maar de werkelijke cijfers liggen een stuk hoger, stelt Egbert Schwengle, projectleider van de campagne.
“Die cijfers zijn mogelijk drie of vier keer hoger. Maar laat ik een conservatief aantal noemen dat het werkelijke aantal het dubbele is. Slachtoffers van misbruik en mishandeling durven nog altijd niet naar voren te komen. Want het blijft een taboe op het eiland en dat taboe moeten we doorbreken.”
Na de zomervakantie trekken Rode Kruis en Kiwanis de wijken in om dit onderwerp verder onder de aandacht te brengen.
Indra Anthony-Pereira, operations and marketing manager Rode Kruis
Tragische gevallen voorkomen
De campagne-organisatie wil Aruba ook wakker schudden om tragische gevallen, zoals de dood van de broers Rishandroh en Eugene (de kleuter en peuter die eind vorig jaar door hun stiefvader zijn doodgeslagen) te voorkomen.
Filmpjes en posters met daarop bekende Arubanen, zoals ex-gouverneur Fredis Refunjol, roepen slachtoffers op om zich te melden bij hulporganisaties. En roepen omstanders op om signalen van mishandeling en misbruik niet langer te negeren.
Norma Brinkenberg, voorzitter van Kiwanis Club Aruba : “Zowel op school als thuis, en ook de buren moeten alert zijn. Er is ook heel veel handtastelijkheid onder de jeugd. Je hebt een vriendin en slaat erop los. Dat is niet normaal.” Ze zegt ook dat niet alleen mannen de handen los hebben, ook vrouwen. Zowel fysiek als verbaal.
Norma Brinkenberg, voorzitter Kiwanis
Samenwerking met officieel meldpunt
De campagne staat los van het plan van de regering om een centraal meldpunt voor kindermishandeling en –misbruik op te zetten. Projectleider Schwengle sluit toekomstige samenwerking echter niet uit. “We willen met deze campagne een hart onder de riem steken bij de organisaties die hier dagelijks mee te maken hebben. En laten zien dat we dit gezamenlijk moeten oppakken.”