Foto: Laura Bijnsdorp

PHILIPSBURG – “De scholen zijn er klaar voor om aanstaande donderdag weer beginnen te draaien. Het zal wel veel werk, tijd en hulp vereisen om onze school, leerkrachten en leerlingen weer op de rit te krijgen”, zegt schooldirecteur Sonia Parotte-Warner van de Oranje School op Sint-Maarten.

Als onderdeel van zijn bezoek aan Sint-Maarten deze week, bezocht de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Ronald Plasterk dinsdag de Oranje School. In zijn gesprek met Parotte-Warner, leerkrachten en leerlingen is veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele impact van orkaan Irma.

Nachtmerrie
De orkaan bereikte een categorie 5 status en liet vorige maand een spoor van verwoesting achter op het eiland. Leerkracht Gina Keling: “Iedere keer als ik een geluid hoor denk ik weer aan de storm, mijn hart begint gelijk sneller te kloppen.

“Mijn huis is weg. Mijn man is zijn baan kwijt. Hij is met mijn jongste dochter geëvacueerd naar Barbados. Het is moeilijk om uit te drukken wat ik voel”, zegt leerkracht Charmaine Cheefoon met tranen in de ogen.

Administratief assistent Tony Watkins: “Voor velen is deze ervaring een nachtmerrie geweest. Stel je voor dat je op de ene dag nog alles hebt en dat het de volgende dag allemaal weg is.”

Behoefte aan counseling
De leerkrachten waren dinsdagmorgen bij elkaar gaan zitten om te praten over wat ze de afgelopen weken hebben meegemaakt. “Onze leerlingen en docenten hebben traumatische ervaringen. Behalve materiaal hebben we psychologen en sociaal werkers nodig om onze kinderen en het personeel te helpen om te gaan met de stress, die tijdens en na orkaan Irma is ontstaan”, zegt Parotte-Warner.

Foto: Laura Bijnsdorp

De behoefte aan meer counseling was ook een van de belangrijkste punten die Parotte-Warner opbracht tijdens het bezoek van Plasterk. “Toen ik met de leerlingen in gesprek was, hoorde ik dat sommige van hen hele griezelige dingen hebben meegemaakt. De docenten zullen begeleiding nodig hebben om deze leerlingen te kunnen helpen”, zegt Plasterk.