ORANJESTAD – InselAir-oprichter Edward Heerenveen is er op gebrand om de ‘ware’ reden achter de beslissing van de Arubaanse luchtvaarinspectie – om vorige maand bijna de hele Arubaanse InselAir vloot aan de grond te leggen – te achterhalen.
Volgens Directie Luchtvaart Aruba was er na een aantal technische incidenten in januari sprake van een ‘trend’. De directie besloot zes van de zeven vliegtuigen aan de ketting te leggen om te kijken of er een verband is, zo vertelt directeur van de Arubaanse luchtvaartinspectie Edwin Kelly. Maar Heerenveen heeft vermoedens dat er een andere reden is. “Maar dat blijven mijn vermoedens.”
Edward Heerenveen in gesprek met Sharina Henriquez
Heerenveen: “Als je in deze industrie niet aan regels houdt, komt dat gelijk naar buiten. Iedereen controleert iedereen. Daarom moet je heel voorzichtig zijn met beschuldigingen dat InselAir of een andere maatschappij onveilig is. Want in Amerika klagen ze je aan.”
Op Curaçao doen we dat niet zo, zegt Heerenveen. “We kijken naar wat er verkeerd is en dan verbeteren wij het wel, zo gaan we om met elkaar. Maar om vliegtuigen zolang aan de grond te houden, dat vind ik een beetje te gek.”
‘Niet gecontroleerd’
Dat het Amerikaanse consulaat en vlak erna de Nederlandse overheid verbood om personeel met Insel te laten vliegen, zegt volgens Heerenveen niets over de veiligheid of slecht onderhoud. “Wie heeft tegen Amerika gezegd dat wij niet veilig zijn? Zij hebben het niet gecontroleerd. Zij hebben het doorgekregen van Aruba. Nederland heeft het ook gehoord van Aruba.”
“Wij zitten nu met het probleem”, gaat Heerenveen verder. “Er zijn rare dingen aan de hand. Twee maanden voordat Amerika zegt dat wij niet veilig zijn, hebben zij een audit gehouden. Glansrijk, ‘zero findings’, nul. En dan ineens ‘out of the blue’ ben je niet goed. ”
Lees hier verder: ‘InselAir heeft zichzelf in een hoek gezet’