Foto: InselAir

Het Amerikaanse consulaat verbiedt tijdelijk zijn personeel om met Insel te vliegen – foto: InselAir

ORANJESTAD – Onderhoudsmachines die niet gecalibreerd zijn en het ‘in orde maken van de onderhoudsafdeling’ vlak voordat de luchtvaartinspectie controle houdt. Deze voorbeelden geeft een bron binnen de onderhoudsafdeling van InselAir aan, waaruit blijkt dat de onveiligheid van haar vliegtuigen intern bekend is.

De Arubaanse en Curaçaose luchtvaartautoriteiten hebben sinds vorige week het merendeel van de vloot aan de grond gehouden omdat deze niet veilig zijn. Daardoor strandden honderden passagiers op hun bestemmingen. De bron binnen de onderhoudsafdeling die anoniem wil blijven, zegt dat calibreren van machines noodzakelijk is omdat ‘je anders bijvoorbeeld niet weet of een schroef goed vastzit of niet’. Verder meldt deze dat er voortdurend tekort aan materiaal is, dat eigenlijk standaard in voorraad moet zijn, zoals wielen en olie.

De audit van de internationale luchtvaartinspectie FAA is ook uitgesteld omdat ze eerder ‘van alles vonden’. Zo kunnen de onderhoudmonteurs dit eerst wat in orde maken om zo de veiligheid te verhogen, zegt de bron.

Consulaat verbiedt vliegen met Insel
Amerikaans consulaatpersoneel mag sinds woensdag tijdelijk niet meer vliegen met de maatschappij, zo meldt het Amerikaanse consulaat op Curaçao in een ‘veiligheidsboodschap’ aan VS-staatsburgers gestationeerd op de eilanden.

Dit naar aanleiding van twee recente incidenten: op 27 december vorig jaar moest een Insel-vliegtuig landen in Colombia omdat de luchtdruk in de cabine wegvield. Enkele weken later op 13 januari moest een Inselvlucht naar Miami een noodlanding maken vanwege hetzelfde mankelment. En volgens het consulaat moest de afgelopen zes maanden vier Insel-vliegtuigen terugkeren vanwege problemen met de luchtdruk dan wel de electriciteit.

Passagiers woedend
Gisteren reageerden gestandde passagiers op de Curaçaose luchthaven hun woede op het meubilair af en moest de politie de boel komen sussen. De Arubaanse luchthavendirectie meldt dat er nog steeds zes vliegtuigen, die geregistreerd zijn op Aruba, voorlopig aan de grond blijven. Terwijl Insel in een persbericht vorige week donderdag meldt, dat het om een ‘routine-inspectie’ gaat.

De burgerluchtvaartmaatschappij kampt al enige jaren met problemen waardoor veel vluchten zijn vertraagd dan wel uitvallen. Het vliegbedrijf zegt zelf in problemen te zijn gekomen doordat zo’n 75 miljoen euro vast zit in Venezuela.

Monopolie
Insel heeft een monopoliepositie voor het commerciële vliegverkeer tussen Aruba en Curaçao, en grotendeels ook richting Bonaire. Omdat de maatschappij op de rand van faillissement staat, zegde de Curaçaose regering eind vorige week een lening toe van 17 miljoen euro, in ruil voor zeggenschap in het vliegbedrijf.

Een reactie van InselAir en directie Luchtvaart Aruba op dit bericht waren nog niet voorhanden.