De geschiedenis nieuw leven in blazen en met duurzame fashion verhalen vertellen over Aruba. Dat zou je misschien wel de missie van Quiana Cronie kunnen noemen. De 28 jarige ontwerper laat zich inspireren door Arubaans erfgoed, duurzaamheid en visuele storttelling.
De drive heeft ze vooral van haar ouders.Alles is mogelijk, gaven ze haar mee. Ze zijn zelf ook types die veel hergebruiken of dingen nieuw leven in blazen. Op haar zeventiende ontwierp Quiana al haar eerste T-shirt.Toen ze negentien jaar was verhuisde ze naar Nederland voor studie aan de Design Academy in Eindhoven. Het afgelopen jaar was ze terug op het eiland om haar nieuwe collectie te ontwerpen.
Verhalen omzetten in mode
Quiana heeft een druk jaar achter de rug. Ze deed research op Aruba. “Ik ben vaak naar musea geweest, heb veel foto’s bekeken en lokale mensen geïnterviewd”, vertelt ze in haar atelier in Den Haag waar ze nu woont. “En als ik een verhaal tegenkom, dan ga ik rustig aan schetsen, moodboards en foto’s maken en omzetten in kledingstukken.”
Op Aruba deed ze al veel onderzoek naar de traditionele kleding van vrouwen, boeren en vissers in de jaren in de 19e eeuw op het eiland. Ze droegen recht gesneden werkshirts gemaakt van lege meelzakken: de cashaca.“Daar komt het spreek woord come harinja, bisti bari, vandaan”, vertelt Quiana.“Het meel eten en de zak dragen, betekent dat letterlijk.”
Mode ontwerpen gemaakt van left overs
Quiana ontwierp haar eigen cashaca niet met meelzakken als basis materiaal maar van oude theedoeken en tafelkleden.“Het zijn left overs van de lokale hotelindustrie op Aruba”, vertelt ze. Het is indirecte kritiek op de verspillende toerismesector op het eiland. Met haar cashaca – maar ook andere mode ontwerpen zoals hoeden, kledingstukken en versiersels – blaast ze afgedankte spullen nieuw leven in. “Ze doen de theedoeken en tafelkleden weg omdat er gaten in zijn, maar het zijn duurzame stoffen van hoge kwaliteit. Zonde om alles weg te gooien.”
Veel waardering krijgt ze voor een mooie ingelijste foto van haar cashaca waarmee ze voor de eerste keer exposeert op de Dutch Design Week in Eindhoven. Het is een groot design evenement voor aanstormend talent. Kunstkenners spreken hun waardering uit voor haar werk.
Ook op een fusion show in Amsterdam vertonen modellen voor de eerste keer haar duurzame creaties die verhalen vertellen van boeren en vissers en mensen die in de 19e eeuw op het eiland woonden. Het ziet er modern en eigentijds uit en ze oogst veel applaus van het jongere publiek hoewel er ook ouderen naar de show zijn gekomen.
“Ik zou het zeker kopen en dragen”
Hoeden van palmbladen, versiersels van oude visnetten, hemden en broeken van tafelkleden, de unisex ontwerpen combineren een eigentijdse stijl met een diepere betekenis en uitdagende vernieuwende look.
De vraag is wel of de creaties kunstobjecten zijn, of de basis vormen van een nieuwe modetrend die binnenkort in de grote winkels ligt.“Ik werk vanuit Aruba, waar ik samen met een kleermaker alles produceer,” legt Quiana uit.“Elke cashaca wordt met de hand op bestelling gemaakt en kost ongeveer honderd euro.” Haar producties ogen aan de ene kant als een kunstobject met een boodschap en aan de andere kant als moderne goed draagbare kleding.
Een bezoeker die zich heeft verdiept in het verhaal van de cashaca herkent de achterliggende betekenis en kritische kijk op heden en verleden van het eiland.“De kritiek op het massa toerisme, verhalen van het eiland, kolonialisme. Ik zou het zeker kopen en dragen!”