De genderkloof in het onderwijs op Curaçao: Jongens blijven achter

Foto: Universiteit van Curaçao

Het onderwijs op Curaçao kent al jaren een diepgewortelde genderkloof, waarbij jongens significant minder succesvol zijn dan meisjes. Dit verschil is recent opnieuw bevestigd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en door onderzoekster Goretti Narain, die met haar studie ‘The Boy Problem’ een scherpe analyse van de situatie geeft. Beide onderzoeken benadrukken dat de problemen met jongens in het onderwijs al vroeg beginnen en in de loop van hun schoolcarrière steeds duidelijker worden.

Jongens vallen achter in de eerste jaren
Uit het onderzoek van Narain blijkt dat jongens al vanaf jonge leeftijd een achterstand opbouwen. “Meisjes ontwikkelen zich sneller op het gebied van taal en fijne motoriek, wat hen een voorsprong geeft wanneer ze aan hun schoolcarrière beginnen,” legt Narain uit.

Deze vroege achterstand wordt volgens haar veroorzaakt door zowel biologische factoren als maatschappelijke verwachtingen. Jongens krijgen vaker auto’s en dino’s, terwijl meisjes met poppen en knutselwerkjes spelen. Dit soort speelgoed bevordert verschillende vaardigheden en zorgt ervoor dat meisjes al vroeg hun taal- en concentratievermogen ontwikkelen.


Onderzoekster Goretti Narain. Foto Facebook

Het CBS-onderzoek bevestigt dat de schoolloopbaan van jongens en meisjes duidelijk uiteenloopt. Waar jongens oververtegenwoordigd zijn in speciaal onderwijs en praktisch beroepsonderwijs, domineren meisjes de hogere onderwijsniveaus. Naarmate het onderwijs theoretischer wordt, neemt het aandeel meisjes toe, terwijl jongens steeds vaker afhaken.

Speciaal onderwijs en dropouts
Een van de meest opvallende bevindingen van het CBS-rapport is dat jongens veel vaker in het speciaal onderwijs terechtkomen. Van de kinderen die speciaal onderwijs volgen, is twee derde man. Dit verschil is volgens Narain te verklaren door de manier waarop jongens vaak minder goed kunnen voldoen aan de verwachtingen van het reguliere onderwijs, dat volgens haar veelal is gericht op de behoeften en het tempo van meisjes.

Narain legt uit dat jongens op jongere leeftijd ook sneller opgeven wanneer ze vastlopen. In het onderzoek kwam naar voren dat veel jongens zich onvoldoende gesteund voelen door leraren en ouders. “Ze hebben vaker het gevoel dat er geen vertrouwenspersoon is om op terug te vallen,” zegt Narain.

Dit gevoel van isolatie leidt vaak tot frustratie en uiteindelijk tot vroegtijdige schooluitval. Het CBS-onderzoek bevestigt deze observatie. Het rapport laat zien dat een groot aantal jongens uitvalt in het derde jaar van het VSBO. Sommigen moeten werken om hun gezin te ondersteunen, terwijl anderen simpelweg afhaken omdat ze zich niet kunnen aanpassen aan de eisen van het onderwijs.

Oorzaken en oplossingen
De oorzaken van deze genderkloof zijn complex en gaan verder dan enkel onderwijsprestaties. Narain stelt dat culturele verwachtingen een belangrijke rol spelen. Jongens krijgen vaak minder begeleiding en steun dan meisjes. “Moeders vragen hun dochters regelmatig hoe het op school was, maar diezelfde vraag wordt veel minder vaak aan zonen gesteld”, aldus Narain.

Dit gebrek aan betrokkenheid kan ertoe leiden dat jongens zich minder verantwoordelijk voelen voor hun eigen schoolprestaties. Een belangrijke oplossing ligt volgens Narain in het herontwerpen van het onderwijs. Ze pleit voor een meer hands-on benadering die beter aansluit bij de leerstijlen van jongens. “Jongens leren door te doen,” zegt ze.

“Ze willen dingen aanpakken, experimenteren, en fysiek bezig zijn. Het huidige onderwijssysteem houdt hier te weinig rekening mee.” Ook het CBS beveelt aan om meer aandacht te besteden aan de behoeften van jongens in het onderwijs, om zo de kloof tussen jongens en meisjes te verkleinen.

Tijd voor verandering
Beide onderzoeken tonen aan dat er dringend actie nodig is om de genderkloof in het onderwijs op Curaçao aan te pakken. Hoewel meisjes op academisch gebied een inhaalslag hebben gemaakt, zijn de uitdagingen waar jongens voor staan nog steeds groot. Zowel Narain als het CBS benadrukken het belang van structurele veranderingen in het onderwijssysteem, waarbij meer rekening wordt gehouden met de verschillende leerstijlen van jongens en meisjes.

Zonder deze veranderingen zullen jongens op Curaçao blijven worstelen met hun schoolcarrière, wat uiteindelijk grote gevolgen kan hebben voor hun kansen op de arbeidsmarkt en hun rol in de samenleving.