Frustratie om geldautomaten op Bonaire

Foto: Marit Severijnse

Opnieuw zijn er problemen met verschillende geldautomaten op Bonaire. Meerdere keren per week kan het gevraagde bedrag niet worden gepind, lukt geld storten niet of zijn automaten buitenwerking.

“Het is een groot probleem, want er zijn veel mensen op Bonaire die cash geld gebruiken”, reageert een Bonairiaanse vrouw die vlak naast de geldautomaat werkt. “Je hebt bijna elke week wel problemen, vooral in het weekend!”

De meeste kleine ondernemers gebruiken liever geen pinautomaat vanwege de bijkomende kosten. Zonder cash kun je bijvoorbeeld niet naar de bioscoop, markt of foodtrucks. “Vooral in Rincon is het een groot probleem, want daar is er maar één. Dan wordt het écht vervelend: je moet helemaal naar Playa!”

“Persoonlijk zie ik dit al ruim 2 jaar gebeuren, dat de geldautomaten steeds buitenwerking zijn”, reageert Janine. “Soms moet je het echt meerdere dagen proberen! Ik probeer daarom altijd extra cash bij mij te hebben.”


Verslag: Marit Severijnse

Bij het hoofdkantoor van MCB komt het voor dat beide geldautomaten buitenwerking zijn. “De geldautomaat hier in Nikiboko is al heel lang dicht”, zegt een man. Wie toch contant geld nodig heeft, moet dan op zoek naar een geldautomaat die wél werkt. “Rondlopen, rondrijden. Het wordt een hele zoektocht.”

“Ik heb tenminste één keer per week wel een moment dat een geldautomaat niet werkt”, zegt Miluska. “Laatst werd het pas vervelend, omdat ik naar de bioscoop ging waar je alleen met cash kunt betalen en ik kon dus nergens geld opnemen.”

Janine zegt zich zorgen te maken over de frustratie onder toeristen. “Ik zag laatst een gefrustreerde cruise-toerist die echt cash nodig had en het niet kon krijgen. Het is ook niet goed voor de economie als toeristen op die manier niks kunnen uitgeven.”

MCB reageert

Veruit de meeste geldautomaten zijn van Maduro & Curiel’s Bank (MCB). “Momenteel wordt gewerkt aan een plan voor het vervangen van al onze geldautomaten. Maar dat is een lange termijn oplossing”, zegt de bank in een (tweede) schriftelijke reactie op vragen van Caribisch Netwerk.

“Op korte termijn hebben wij onze inspanningen geïntensiveerd, zodat we storingen kunnen voorkomen en ook sneller reageren bij een storing, ook buiten kantooruren.”

Oorzaak problemen
Waarom zijn er vaak problemen met de geldautomaten? “De Bankomatiko/ATM bij Caribe Supermarket heeft een hardnekkig technisch probleem en is daardoor al een lange tijd buitenwerking. Voor deze storing hebben wij technische bijstand gezocht en we zijn daarmee bezig.”

Volgens de bank gaat het ook mis met de automaten door de manier waarop ze gebruikt worden. “Bijvoorbeeld het feit dat er beschadigde pasjes gebruikt worden en contant geld in de gleuf van de ATM gestopt wordt in plaats van gebruik te maken van de door de ATM toegereikte enveloppen.”

Ook is storten niet beschikbaar ‘tijdens het dagelijkse onderhoudsvenster’, aldus de bank. “De automaten worden dan voor een paar minuten worden gesloten, maar niet alle drie tegelijk.”

Tekort aan bankbiljetten
“Het is mogelijk dat een geldautomaat een tekort kan hebben aan bepaalde bankbiljetten, zoals bijvoorbeeld 10 dollar.” Waarom een tekort, blijkt niet uit de verklaring. Volgens de bank kunnen klanten nog altijd pintransacties doen in de winkels ‘voor het gewenste bedrag, ook onder 10 dollar.’