Curaçao reageert boos en teleurgesteld op het onverwachte besluit van KLM om de komende maanden de helft van de vluchten naar het eiland te schrappen. Minister Cijntje (Economische Ontwikkeling) is bang dat het eiland hiermee ruim 20 miljoen euro misloopt.
Onverwachts, omdat KLM eind september nog een uitbreiding van de vluchten aankondigde: minstens tien keer per week vliegen, met zelfs twee vluchten per dag tijdens de kerstperiode. Vorige week werd het besluit teruggedraaid naar een keer per dag vanwege personeelstekorten bij Schiphol en KLM zelf, zegt de luchtvaartmaatschappij.
Op Curaçao wordt er in de politiek met teleurstelling en verbazing gereageerd. Door het besluit dreigt de economie en de staatskas tientallen miljoen guldens mis te lopen, zegt minister Cijntje. Premier Gilmar Pisas is gevraagd om met de Nederlandse premier Mark Rutte te praten.
‘KLM laat Curaçao als partner vallen’
Het gaat in de afgelopen maanden opvallend goed met het toerisme op Curaçao, sinds de klappen van de corona-pandemie. Er komen bovendien meer toeristen dan in 2019. Parlementslid Giselle McWilliam (MAN) is woest. “Dit is onfatsoenlijk. Je kunt niet zonder enig overleg in het hoogseizoen vluchten schrappen.”
“Nu dat wij ons hoogseizoen zo nodig hebben om bij te komen van de corona-crisis, zitten we echt niet te wachten dat KLM de tweede vlucht zomaar afschaft. Ze weten hoe belangrijk het hoogseizoen is voor Curaçao.”
Nederlandse toeristen belangrijk voor Curaçao
Een groot deel van de toeristen komt uit Nederland. In september vloog bijna 16.000 vanuit Schiphol naar Curaçao. Het eiland vreest nu duizenden bezoekers mis te lopen in de komende maanden. De meest negatieve scenario gaat uit van 30.000 minder bezoekers, volgens minister Cijntje.
KLM zegt de commotie die op Curaçao is ontstaan te kunnen begrijpen. “Natuurlijk, dit scenario wilde niemand”, zegt woordvoerder Dirk Buitelaar. “De totale impact is voor mij onmogelijk uit te rekenen. Er zullen minder gasten naar dushi Kòrsou komen, hoeveel precies dat zullen zijn is voor mij momenteel niet meetbaar. We zijn allemaal teleurgesteld met het scenario waarin wij ons bevinden.”
Volgens KLM worden vluchten naar Curaçao geschrapt door onder andere capaciteitsproblemen op Schiphol, waar al maandenlang sprake is van lange wachttijden. Bovendien, zegt KLM, is er een personeelstekort bij de maatschappij zelf en vliegtuigonderdelen worden niet tijdig geleverd.
Extra vluchten Cancun en Tokyo roepen vragen op
Op sociale media wordt door inwoners opgemerkt dat KLM juist extra vluchten inzet op andere bestemmingen. “Ik heb ook mijn bedenkingen hierbij”, reageert parlementslid McWilliam (MAN). “Ik zie dat de route Tokio extra vluchten komen en de route naar Cancun wordt hervat. Dit geeft een nare nasmaak.”
Buitelaar zegt dat Cancun een winter bestemming is voor KLM. “Die vlogen wij ook vorig jaar, dus die is niet nieuw.” Wat betreft Tokio, zegt hij dat die bestemming net weer open is voor bezoekers. “Dus Tokio bouwen wij weer op richting het het niveau van pre-corona.”
“Maar mijn punt is”, zegt Statenlid McWilliam, “ze laten ons als partner vallen. Curaçao en KLM zijn meer dan honderd jaar zogenaamd partners. Ze hebben ook zelf gezegd dat we meer dan alleen maar een bestemming zijn. Nou, een partner had ons de tijd gegeven om – in het hoogseizoen – met andere luchtvaartmaatschappijen het gat te vullen.”
‘We moeten nu zelf iets doen’
“We kunnen KLM het niet kwalijk nemen, want ze zorgen voor zichzelf”, vindt Statenlid Rennox Calmes (Trabou pa Kòrsou). “Wij hebben geen tijd om te zitten jammeren en huilen. We moeten eens leren actie te ondernemen.”
“Wij kunnen ook een eigen luchtvaartmaatschappij oprichten voor de route Amsterdam-Curaçao. Dit keer weet je zeker dat het een winstgevende route is. Rond het einde van het jaar en tijdens de carnaval-periode.”
Het kabinet heeft dinsdag een spoedvergadering gehouden met verschillende overheidsinstellingen. De politiek hoopt dat andere luchtvaartmaatschappijen zoals Tui en Air Belgium gaan inspringen.
‘KLM zoekt naar oplossingen voor boekingen’
Op verschillende Facebook-pagina’s is te zien dat mensen zich zorgen maken of zij nog meekunnen, omdat hun vlucht geschrapt is. Ook sommige passagiers die wel verplaatst zijn maken zich zorgen, omdat ze nog geen stoelnummer hebben gekregen.
“KLM doet er alles aan om de geboekte klanten zo snel en best mogelijk om te boeken op beschikbare vluchten of wel direct naar Curaçao of via een tussen stop in bijvoorbeeld Panama en dan door met onze partner Copa naar Curaçao”, zegt KLM-regiomanager Buitelaar.