‘Geen contant geld aannemen is onwettig’
Klanten stuiten op moeilijkheden bij het betalen van rekeningen bij Aqualectra – Foto: José Manuel Dias

Klanten stuiten op moeilijkheden bij het betalen van rekeningen bij Aqualectra – foto: José Manuel Dias

WILLEMSTAD – Vanaf begin juni kan er bij Aqualectrakantoren niet meer met contant geld betaald worden. Volgens advocaat Bertie Braam is dit onwettig omdat de Antilliaanse gulden een wettig betaalmiddel is. “Zolang een klant de rekening in guldens betaalt, is Aqualectra verplicht contant geld aan te nemen”, benadrukt Braam.

De advocaat zegt dat Aqualectra niet alleen in strijd met de wet handelt maar ook bewust misbruik maakt van hun monopolypositie, omdat ze weten dat de klant geen andere optie heeft. Deze maatregel is niet in het belang van de klant, in het bijzonder de ouderen die altijd gewend waren om hun waterrekening contant op het Aqualectrakantoor te voldoen, aldus Braam.

Indien Aqualectra blijft weigeren om contant geld aan te nemen dan is de enige mogelijkheid die de klant rest, het geld bij de Griffie te storten en een reactie van Aqualectra af te wachten of een rechtszaak te beginnen. Dit laatste lijkt advocaat Braam niet waarschijnlijk gezien de advocaatkosten.

Juridische stappen
Ondertussen dreigt de Fundashon di Konsumidó, de organisatie is die de rechten van de klant verdedigt, een rechtszaak te beginnen om Aqualectra dwingen op haar besluit terug te komen en weer contant geld aan te nemen. Volgens juridisch medewerker Andrea Geerlof hebben de gesprekken die Fundashon pa Konsumidó tot nu toe met Aqualectra gevoerd heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd en wordt het nu tijd om juridische stappen te nemen.

Goed gefundeerd
Interim Aqualectra directeur Darick Jonis betwist de stelling van advocaat Braam en voert aan dat de maatregel om geen contant geld meer aan te nemen juridisch goed gefundeerd is. “Contant geld is niet het enige wettige betaalmiddel, er zijn meer wettige betaalmiddelen. Bovendien kunnen klanten die contant willen blijven betalen terecht buiten Aqualectra bij meer dan honderd betaalpunten over heel Curaçao”, zegt Jonis.

Jonis legt uit dat het belangrijkste doel om contant geld transacties af te schaffen is om de veiligheid van werknemers en klanten te garanderen en ook om illegale geldtransacties tegen te gaan. “Daarnaast worden digitale transacties steeds meer de basis om wereldwijd zaken te doen.”

Voor advocaat Braam blijft het centrale punt wat de wet voorschrijft over wettige betaalmiddelen. Braam denkt dat het argument van Aqualectra, dat er andere betaalpunten zijn, geen sterk argument is en hij denkt niet dat een rechter een dat zal erkennen.

Door José Manuel Dias