Verbetering verkooptechnieken om cruisetoeristen te prikkelen
Cruisetoeristen komen aan wal in Bonaire Foto: Extra Bonaire

Cruisetoeristen komen aan wal in Bonaire Foto: Extra Bonaire

KRALENDIJK – Het toeristenbureau op Bonaire investeert in de upgrading van verkooptechnieken van standhouders en andere spelers in de toeristische sector. Op 8 november begon het nieuwe cruiseseizoen dat duurt tot en met 26 april 2015. Bonaire maakt zich op om volgend jaar 250 duizend cruisetoeristen te ontvangen.

Het cruiseschip Noordam meerde vandaag aan in Kralendijk. Noordam is het eerste schip dat Bonaire aandeed in het nieuwe cruiseseizoen. Toeristen van verschillende nationaliteiten stroomden Playa binnen op zoek naar souvenirtjes op het Wilhelminaplein of een leuke koopje. Veel cruiseschippassagiers doen een tour over het eiland om vooral de natuur te bewonderen.

Belkis Osepa in gesprek met Ethsel Pieternella

Inkomsten
Volgens directeur Ethsel Pieternella van het Tourism Corporation Bonaire (TCB) geeft een toerist gemiddeld zeventig dollar per keer uit in de lokale economie. Bonaire verwacht dit seizoen een stijging van twintig duizend passagiers ten op zichte van het vorige seizoen. De stijging betekent ook meer inkomsten voor het eiland, aldus Pieternella.

Toch klagen vooral standhouders dat de toerist niet veel uitgeeft. Volgens Pieternella ligt het vaak aan de manier hoe een verkoper het product aan de toerist presenteert. “We willen hen stimuleren door de verkooptechnieken te upgraden zodat zij meer halen uit de toerist. Zo kunnen zij hun verkoopcijfers maximaliseren.”

Door Belkis Osepa