WILLEMSTAD – De asfaltverwerkingsfabriek kan niet branden. Het hele productieproces is zo ontworpen dat er geen vluchtige gassen in de lucht kunnen hangen. Dat zegt de ontwerper van het asfaltververwerkingsbedrijf op Curaçao, Herman Piso. Dat er desondanks een explosie is geweest die de fabriek daarna in lichterlaaie heeft gezet doet de ingenieur vermoeden dat het productieproces tijdens het onderhoud niet heeft stil gelegen.
Dick Drayer spreekt met Herman Piso
Woensdagmiddag was er een ontploffing bij de asfaltverwerker tijdens laswerkzaamheden, waardoor één dode viel en vier gewonden.
Herman Piso stond aan de wieg van een nieuw procedé om stookolie uit asfalt te kunnen winnen. Hij heeft patent op dit systeem. De huidige exploitant, Asphalt Lake Recovery (ALR) , heeft de fabriek omgebouwd omdat ze niet wilde betalen voor dat patent. Na twee jaar heeft ALR de productie met een eigen procedé hervat. “Er is maar één procedé waarmee je veilig asfalt kunt verwerken, en dat is dat van ons ”, zegt Piso.
“De brand heeft ruim drie uur gewoed; er moet dus nog asfalt, waarschijnlijk vermengd met diesel om te verdunnen, in de opvangbakken hebben gezeten. Dat mag echt niet, als je gaat lassen. Je zag op de televisiebeelden een asfalttruck voor de deur staan. Dat betekent dat men gewoon aan het werk was, ook al werd er met open vuur gewerkt.”
Herman Piso wil niet al te harde conclusies trekken. “Onderzoek zal moeten uitwijzen of mijn vermoeden juist is; maar vooralsnog duidt alles er op dat men de fabriek gewoon heeft door laten draaien tijdens het onderhoud. Dat is onbegrijpelijk uit oogpunt van veiligheid”, aldus Piso.
Door: Dick Drayer