WILLEMSTAD – “Het is een racebaan geworden op de weg naar Blue Bay sinds de drempels weg zijn”, zegt Ilona Janga van Stichting voor Kinderen met Autisme. “Voorheen konden we met de kinderen boodschappen doen bij de toko hier in de straat, maar dat is nu nauwelijks meer te doen.”
450 drempels worden binnen twee jaar na plaatsing weer verwijderd. Volgens minister van Verkeer, Vervoer en Ruimtelijke Planning (VVRP) Earl Balborda, heeft de huidige regering geconstateerd dat er teveel drempels zijn aangelegd zonder een duidelijk plan. Oud-minister van VVRP Charles Cooper is het hier niet mee eens: “Voor bijna alle drempels was een hele goede reden.”
Elisa Koek in gesprek met Charles Cooper
“Er was geen duidelijkheid of management bij het leggen van de drempels”, gaat Balborda verder. “De situatie is onderzocht door Stichting Overheids Accountant Bureau (SOAB) en er is besloten een aantal drempels weg te halen.” Het weghalen van de drempels kost 40.000 gulden, maar volgens Balborda was dit al begroot. “Het plan had alleen nog goedkeuring nodig.”
Nadat de nieuwe rubberen drempels waren aangelegd, stroomden de klachten binnen bij het ministerie. Ook namen burgers zelf het heft in handen en verwijderden de drempels van de straat. “Op grote wegen zorgden het voor veel verkeersstremming en dat willen we nu tegengaan”, zegt Balborda. “Vooral op plekken waar er geklaagd is, zijn de drempels weggehaald. De drempels worden nu geplaatst op kleinere wegen. In de buurt van scholen zijn de drempels wel blijven liggen.”
Reden voor drempels
Ex-minister Charles Cooper vermoedt dat er binnen Uitvoerings Organisatie Dienst Openbare Werken (UODOW/DOW) verschillende visies waren op het drempelbeleid. Hierdoor is er onduidelijkheid ontstaan. “Er waren twee groepen en ik denk dat het hoofd van DOW met een groep is meegegaan en de rest het daar niet mee eens was. Minister Balborda heeft geruchten gehoord over corruptie en is begonnen met het verwijderen van drempels.”
De meeste drempels zijn gelegd toen Cooper minister was en hij is het nog steeds eens met de manier waarop dit is gedaan. “Als minister beslis je niet waar drempels komen en hoeveel”, reageert hij op de opmerking dat de drempels zonder management en plan zijn gelegd. “De DOW en politie voeren het beleid daadwerkelijk uit, maar je bent wel eindverantwoordelijke. Soms vroeg ik mij af waarom er ergens een drempel lag en ik kreeg altijd een duidelijke reden.”
‘Niet nagedacht’
Cooper vindt op zijn beurt dat het verwijderen van de drempels roekeloos gebeurt en gevaarlijk situaties creëert. “Kijk naar de scholen in Koraal Specht of het sportveld Suvek. Ook bij het Breezes Hotel zijn de drempels weggehaald: deze lagen er juist omdat toeristen zo rustig het hotel konden verlaten of binnengaan. Zo zijn er tig voorbeelden. Er is geen studie gedaan en niet nagedacht over de verwijdering. Als er iets gebeurt door deze gevaarlijk situaties, is de minister verantwoordelijk.”
Drempel terugvragen
Janga heeft inmiddels een verzoek om een drempel in de straat bij haar stichting te herplaatsen ingediend. “Ik heb in februari een brief geschreven en ik hoop snel iets te horen.” Anderen die graag een drempel (terug) willen kunnen hun verzoek indienen bij minister Balborda of DOW.
Door Elisa Koek