Carnaval op Curaçao: een groot feest, maar is het veranderd?

Foto: Kim Hendriksen

Het carnavalsseizoen op Curaçao is in volle gang en de straten vullen zich weer met kleurrijke optochten, muziek en dans. De grote optocht IGran Marcha) vindt komende zondag plaats en belooft een indrukwekkend spektakel te worden. Dit jaar lopen 1.888 mensen mee, verdeeld over 22 groepen. Maar terwijl velen uitkijken naar het feest, klinken er ook geluiden dat carnaval steeds commerciëler wordt.

Voor de carnavalsgroepen is carnaval niet alleen een tijd van feest, maar ook van maandenlange voorbereidingen. Guito Riedel, voorzitter van carnavalsgroep Viva, vertelt dat de organisatie veel tijd en energie kost. “De laatste weken zijn het zwaarst. We slapen maar een paar uur per nacht om alles op tijd af te krijgen”, zegt hij. Zijn groep Viva heeft 400 deelnemers en werkt samen met vier vaste naaisters die in slechts zeven weken alle kostuums moeten maken.


Carnaval op Curaçao. Foto’s Kim Hendriksen

“Het is hard werken, vooral voor de naaisters. Elke naaister maakt gemiddeld 100 kostuums”, vertelt Riedel. Omdat er steeds minder naaisters beschikbaar zijn, moeten groepen creatiever worden en sommige kostuumonderdelen extern laten produceren.

De toekomst van carnaval
Voor Fundashon Desaroyo Karnaval Kòrsou (FDKK) is dit het laatste jaar als organiserende partij van het carnaval. Nathaniel Zoutrum, bestuurslid van FDKK, kijkt met trots terug op de afgelopen edities. “Het carnaval is de afgelopen jaren alleen maar gegroeid”, vertelt hij. Dit jaar nemen meer mensen deel aan het carnaval dan voorgaande jaren. Volgens Zoutrum zijn er zo’n 1.000 tot 2.000 meer deelnemers dan normaal.

Hij roept deelnemers op om op tijd aanwezig te zijn bij de start van de optochten. “De wagens moeten gekeurd worden, en als dat te laat gebeurt, loopt het hele schema in de war”, waarschuwt hij. Dit jaar wordt er ook gebruik gemaakt van technologische innovaties, zoals QR-codes voor de keuring van de wagens en digitale informatieborden langs de route.

Te commercieel?
Hoewel het carnaval jaarlijks duizenden mensen trekt, is er ook kritiek. Sommige mensen vinden dat het feest minder toegankelijk is geworden. Miguel Goede, socioloog en columnist, stelt dat carnaval steeds meer een luxeproduct is geworden. “Waar het vroeger een volksfeest was dat mensen samenbracht, lijkt het nu vooral een commercieel product te zijn, waar branding en marketing belangrijker zijn dan de culturele betekenis”, zegt hij.

Hij vergelijkt de ontwikkeling van het carnaval met andere commerciële trends op Curaçao. “We zien hetzelfde gebeuren met onze stranden en festivals: wat ooit toegankelijk was voor iedereen, wordt steeds meer voorbehouden aan een selecte groep die het kan betalen. Zonder een sterk fundament blijft het bij een mooi verpakte show.”

Zoutrum deelt deze kritiek niet en wijst erop dat de groei van het carnaval juist aantoont dat het populairder is dan ooit. “Mensen uit de hele regio komen naar Curaçao om carnaval te vieren, en dat is iets om trots op te zijn”, zegt hij.