Elk jaar leidt de stichting Falki Aviation een aantal mensen op Bonaire op tot privépiloot. De huidige lichting heeft een bijzonder jonge deelnemer: de 13-jarige D-Vaughn. Hij groeit op naast het vliegveld en heeft al zo lang hij zich kan herinneren een fascinatie voor vliegtuigen. “Zodra ik de motoren hoorde, rende ik naar buiten om het vliegtuig te zien opstijgen!” Toen de oprichter van de stichting Franklin Antoin hoorde van D-Vaughns droom om piloot te worden besloot hij de jongen te sponsoren en deze droom werkelijkheid te maken.
Antoin, geboren en getogen op Bonaire, groeit zelf ook op vlakbij de luchthaven. Van jongs af aan gaat hij met vrienden vliegtuigen spotten en luistert hij via de radio naar de communicatie tussen de vliegtuigen en de toren. Op zijn veertiende had hij al zijn eerste vliegles. Daarna heeft hij zoveel mogelijk ervaring opgebouwd, hard gestudeerd en op zijn zestiende zijn vliegbrevet gehaald in Amerika. Inmiddels, heel wat vlieguren later, zit hij zoals hij zelf zegt op de top van zijn carrière. Hij vliegt nu de hele wereld over in zijn droomvliegtuig: de MD 11.
Om meer mensen te enthousiasmeren voor de luchtvaart richt hij in 2013 de stichting Falking Aviation op. Deze stichting biedt elk jaar twee parttime vliegcursussen aan. “Ik wil zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid geven om piloot te worden. Dit is een relatief laagdrempelige manier om te beginnen,” vertelt hij. Momenteel volgen acht deelnemers van allerlei leeftijden en achtergronden de opleiding. De één zit – zo grapt hij zelf– in een midlife crisis, de ander heeft nog z’n hele carrière voor zich.
De acht deelnemers van de vliegcursus. Foto Falki Aviation
De cursus
Gedurende vier maanden brengen de “wannabe pilots” hun zaterdagmiddag door in een klein lokaaltje. Hier duiken ze samen met een instructeur de theorie van de luchtvaart in. Docent Timothy Vaseur neemt de groep in vogelvlucht door de dikke “Aviation Bible” FAR (Federal Aviation Regulations) heen en stelt ze gerust: “Je hoeft echt niet alles uit je hoofd te kennen!” Hier en daar benadrukt hij wat belangrijk is: “Schrijf op! Dit komt zeker op je examen!”
De sfeer is informeel en ontspannen. Er is volop ruimte voor verhalen en ervaringen van zowel de instructeur als de deelnemers. “Het is een vrij uitgebreid vak, dus hoe meer je erover praat, hoe beter”, licht oprichter Franklin Antoin toe. “We proberen te stimuleren dat ze zoveel mogelijk samen leren als groep en hopelijk straks samen naar Amerika gaan voor hun examen.” Dit examen bestaat uit een theorie-, een praktijk-, en een mondeling examen.
De leerlingen bekijken een video tijdens een van de praktijklessen. Foto Deborah Bremmer
Naast de theorielessen maken de leerlingen op Bonaire alvast een begin met het behalen van de vijfendertig verplichte vlieguren in één van de vliegtuigen van Falki Aviation. Elk vlieguur kost tweehonderdvijftig dollar, dus dat is een behoorlijke investering. De deelnemers mogen dit dan ook volledig op hun eigen tempo doen.
Jongste deelnemer
Sommigen beginnen al jong, wat een goede manier is om de kosten te spreiden. Hoewel je tegenwoordig zeventien moet zijn om je vliegbrevet te halen, zit de helft van de huidige groep nog op de middelbare school. De jongste deelnemer is de dertienjarige D-Vaughn. Normaal gesproken geldt een minimumleeftijd van veertien jaar voor de cursus, maar voor hem maakte
Falki Aviation een uitzondering.
Antoin zag de jongen in een filmpje van Jong Bonaire en herkende zichzelf in hem. Hij was geraakt door de manier waarop D-Vaughn sprak over zijn droom om piloot te worden. “Een jongen van dertien die zo enthousiast spreekt over het vak, die moet gewoon piloot worden,” dacht Antoin. Om D-Vaughns droom een vliegende start te geven, zocht hij contact met de ouders van de jongen. “Wij zijn een stichting, en doen graag wat goeds voor de gemeenschap. Om hem te stimuleren hebben we D-Vaughn het hele theoriepakket cadeau gegeven.”
Voorwaarden
In principe zijn er weinig eisen om de cursus te mogen volgen, behalve dat je de Engelse taal goed moet kunnen begrijpen aangezien het lesmateriaal uit Amerika komt. Volgens Antoin ben je nooit te oud om te beginnen, zolang je maar door de medische keuring komt. Wel is er altijd een soort intakegesprek van tevoren, om te horen wat iemands motivatie en inspiratie is. Ook is
er een introductievlucht, om te zien of de deelnemer een beetje gevoel voor het vak heeft.
Oprichter Franklin Antoin overhandigt een gratis theoriepakket aan D-Vaughn. Foto Falki Aviation
Wat maakt iemand nou een goede piloot? “Je moet sportief zijn, in de zin van: een goede teamplayer”, aldus Antoin. Als piloot moet je goed kunnen communiceren en begrip en respect tonen. “Als je internationaal gaat vliegen moet je rekening houden met de culturen, gewoontes, en normen en waarden van mensen met andere nationaliteiten. Je vliegt met mensen van over de hele wereld.” Een goede piloot is verantwoordelijk, punctueel en sociaal. Al met al: “Als piloot moet je een goede persoonlijkheid hebben en geven om je medemens”, concludeert Antoin.
Toekomstdroom
Antoins droom voor de toekomst is om ook lokaal jongeren op te gaan leiden tot vliegtuigmonteur. Al jaren is hij in overleg met Bonaire International Airport om op hun terrein een onderhoudswerkplaats te realiseren. Dit zou wat Antoin betreft een win-win situatie zijn. Ten eerste hoeven de vliegtuigen van Falki dan niet meer naar Amerika voor onderhoud en zijn die dus minder lang uit de running. Ten tweede kan de Bonairiaanse jeugd dan op eigen bodem aan de slag als vliegtuigmonteur, wat zorgt voor meer opleidings- en werkgelegenheid op het eiland.