Caribische studenten dubbel getroffen door langstudeerboete

Foto: Jean-Marie Schmidt

De nieuwe langstudeerboete in Nederland baart veel studenten zorgen. Volgens Jean-Marie Schmidt, hoofddocent aan de Hogeschool van Rotterdam, zullen vooral Caribische studenten hier last van hebben. Deze boete, die extra kosten oplegt aan studenten die langer over hun studie doen, maakt het nog moeilijker voor een groep die al met veel uitdagingen te maken heeft.

Aanpassingsproblemen
Caribische studenten hebben vaak moeite met de overgang van hun thuisland naar Nederland. Daarnaast wordt er van hen verwacht dat ze zelfstandig zijn, maar dat wordt ze in het onderwijs niet geleerd. “Op de middelbare scholen is er veel structuur in het onderwijs. De leraren bieden die structuur aan,” legt Schmidt uit. “In het hoger onderwijs moeten studenten veel meer zelf doen. Deze plotselinge vrijheid kan overweldigend zijn en bijdragen aan studievertraging.” Dit laatste geldt voor alle studenten, niet alleen voor Caribische studenten.

Daarnaast hebben deze studenten, door de afstand omdat hun ouders op Curaçao wonen, vaak geen toegang tot faciliteiten die hen kunnen ondersteunen.

Noodzakelijke ondersteuning
Om succesvol te zijn, hebben Caribische studenten specifieke vaardigheden en ondersteuning nodig. Schmidt benadrukt het belang van onderwijs in metacognitie en metacognitieve vaardigheden, zowel thuis als op school. “We verwachten dat studenten zelfstandig en zelfredzaam zijn, maar we leren ze niet hoe ze dat moeten zijn,” legt zij uit. “Ze moeten leren hoe ze hun eigen studie kunnen plannen en aanpakken.”

Daarnaast is er behoefte aan onderwijs in metacognitie – het vermogen om te reflecteren op het eigen denken en het leerproces. “Caribische studenten moeten onderwezen worden in metacognitie, zodat ze kunnen leren hoe ze zelfstandig hun eigen leerproces kunnen regelen,” zegt Schmidt. “Dit vraagt om inspanningen van zowel de Nederlandse hogescholen en universiteiten als van het onderwijssysteem op de Caribische eilanden en de overheid.”

Onderwijssystemen
Er is een dringende noodzaak voor meer investeringen in de training van leraren op de Caribische eilanden en in de ondersteuning van ouders. “De scholen op de eilanden moeten zich richten op het aanleren van metacognitieve vaardigheden bij studenten vanaf jonge leeftijd,” stelt Schmidt. “Daarnaast moeten er interventies worden ontwikkeld en geïmplementeerd in het onderwijs.”

Ook de Nederlandse overheid heeft een rol te spelen. Schmidt roept op tot meer samenwerking en investeringen om ervoor te zorgen dat Caribische studenten de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. “Er is geld, en waar een wil is, is een weg,” benadrukt zij. “We moeten onderwijs prioriteit geven en de benodigde middelen beschikbaar stellen om deze studenten te helpen slagen.”

Voorwaarden voor succes
Schmidt concludeert dat Caribische studenten succesvoller kunnen zijn als ze de juiste ondersteuning krijgen. “Ze moeten eerst beschikken over de juiste kennis, vaardigheden en competenties. Ze moeten onderwezen worden in metacognitie, zodat ze succesvol in hun studie kunnen zijn,” zegt zij. “Dit vraagt om inspanningen van zowel de Nederlandse hogescholen en universiteiten als van het onderwijssysteem en de overheid op de Caribische eilanden.”

Potentie
Ondanks de uitdagingen ziet Schmidt ook veel potentie en hoop voor de toekomst. “Als we in staat zouden zijn om de onderwijssystemen op de Caribisch Nederlandse eilanden te verbeteren met aandacht voor metacognitieve vaardigheden, zouden deze kinderen uiteindelijk niet eens naar Nederland hoeven te komen,” zegt zij. “Tijdens mijn werkbezoek aan Sint-Maarten heb ik gezien hoe het onderwijs in metacognitie al snel resultaten kan opleveren. Met de juiste investeringen en samenwerking kunnen we ervoor zorgen dat Caribische studenten de vaardigheden en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. Dit kan niet alleen hun individuele toekomst verbeteren, maar ook een positieve impact hebben op de samenleving als geheel.”