Na recordjaar: Curaçao heeft ‘hoge verwachtingen’ voor toerisme

Foto: Pixabay

Curaçao heeft ‘een super positief jaar’ beleefd als het gaat om toerisme. Het Curaçao Tourism Bureau verwacht dat het aantal verblijvende toeristen in 2024 zal doorgroeien naar 600.000. Wat staat het eiland te wachten in 2024?

Voor de pandemie kwamen er zo’n 450.000 toeristen, in 2023 waren dat ongeveer 550.000 mensen. “Tot nu toe zijn we mega blij! Alle targets zijn bereikt en we hebben hoge verwachtingen voor 2024.”

Het aantal vluchten is eind 2023 toegenomen. “Dus we krijgen aanzienlijk meer stoelen. De potentie vanuit Nederland is groot, omdat Corendon nu ook naar Curaçao vliegt. Daarnaast hebben we Tui en KLM.”

“Maar ook vanuit Noord-Amerika, onze tweede grootste markt, is er een sterke groei. We hebben meer vluchten vanuit Charlotte, Miami gaat ook hard. In december is ook Delta Airlines begonnen. Ook Surinam Airways vliegt vanuit Miami naar Curaçao.”

Wat de vooruitzichten positief maakt, is dat ‘het gaat gepaard gaat met de toename aan kamers’, aldus de CTB-directeur. “Corendon is met de tweede fase van hun hotel begonnen: dit jaar komt ongeveer nog 400 kamers erbij. En er zijn nog andere projecten in de bouw die al zijn opgeleverd of nog worden opgeleverd.”

Kan Curaçao 1 miljoen toeristen aan?
CTB mikt uiteindelijk op één miljoen toeristen ‘over een paar jaar’, zegt De Bruin. Maar de vraag rijst of Curaçao dat aantal wel aankan.

Tijdens december was de drukte ook door toerisme goed zichtbaar: de huurauto’s waren op en de files waren langer dan gebruikelijk in die maand.

Heeft het CTB een idee hoeveel toeristen Curaçao op dit moment aankan? “Nee. Dat wordt het project voor 2024″, vertelt De Bruin. “We gaan onderzoeken wat de logistieke uitdagingen zijn voor bijvoorbeeld restaurants, kamers, wegen.”

Een van de zorgen onder inwoners is of het eiland een toenemende vraag naar energie aankan. “We hebben goede gesprekken met Aqualectra en die zegt: hun infrastructuur kan het aan.”

Of bijvoorbeeld de kwestie van vraag en aanbod: de vrees dat recreatie, zoals naar een restaurant gaan of een cocktail halen op het strand, duurder wordt voor inwoners als het aantal toeristen uit Europa (euro’s) en de VS (dollars) verder toeneemt. Het is zichtbaar drukker op toeristische plekken.

“Het is de vraag of er daadwerkelijk een correlatie hierin zit”, zegt de Bruin. “We hebben een inflatie gehad na covid, maar dat is overal ter wereld. Daarbij komt dat alles importeren naar een eiland duurder is.”

“Wat we wel willen, is dat toeristen kwalitatief goede toeristen zijn. Dat ze dus geld uitgeven die terechtkomt in onze economie.”

“Er is nog heel veel uit te halen voor inwoners. Het is wel een kwestie van mindshift: kijken naar mogelijkheden in hospitality en toerisme.”

De Bruin ziet een positieve ontwikkeling, zegt hij. “Heel veel jonge mensen beginnen hun eigen onderneming. Hun doel is: toeristen aantrekken en hun een leuke beleving verzorgen.”

Nu het aantal vluchten en bestemming flink zijn toegenomen, is het zaak ‘dat de stoelen gevuld worden’. “Dus het ligt aan ons om de promotie heel sterk aan te pakken volgend jaar.”

In Nederland is de naamsbekendheid van Curaçao ‘heel, heel groot’, zegt De Bruin. Voor CTB is dat juist een reden om daar meer geld in promotie te steken. “Curaçao is niet alleen zon, zee en strand. Dat kennen ze wel. We willen nu gaan laten zien dat we nog véél meer te bieden hebben aan belevenissen.”