Beeldend kunstenaar en filmmaker Kevin Osepa staat volop in de belangstelling. De Curaçaoënaar is onderweg naar Hollywood, nu hij verschillende awards wint voor zijn werk. Dat hij zoveel erkenning krijgt, vindt hij eigenlijk ‘bizar’.

Deze week won Kevin Osepa de Amsterdamprijs voor de Kunst. In een jaar tijd won hij ook de Charlotte Köhler Prijs en een Gouden Kalf voor Beste Korte Film. Hij heeft nog meer awards op zijn naam staan. “Ik vind het nog steeds bizar”, zegt Osepa op zijn fiets in Amsterdam.

Osepa maakt films en foto’s over de onderbelichte kanten van de Caribische cultuur. Hij kijkt vanuit zijn identiteit naar de impact van bijvoorbeeld kolonialisme, Afro-spiritualiteit, familiebanden en queer zijn. 

“Het geeft een boost om te horen dat je zo goed bezig bent. Ik ben ook zeker dankbaar voor de awards, maar erkenning vind ik een héél complex iets. Het heeft iets raars om erkenning te krijgen voor iets wat héél persoonlijk is.”

“Ik kijk om me heen, ik absorbeer en bevraag het, en ik maak daar werk over”, legt Osepa uit. “Dat ik volledig mezelf mag zijn in mijn werk en dat ik daarop reacties krijg van doodgewone mensen, dat maakt mij een gelukkig mens.”

Osepa moet nog snel naar een laatste afspraak voordat hij het vliegtuig pakt naar Los Angeles. “Mijn film La Ultima Ascension wordt vertoond aan professionals in Hollywood. Misschien brengt het mijn carrière nog een stap verder.”  

‘Fotografie was voor mijn ouders een gok’
Als kind is Kevin op Curaçao fanatiek bezig met theater. “Mensen zeiden: Kevin heeft talent! Mijn moeder zei: misschien moet je daarmee stoppen, toen het minder met me ging op school. Dat ik toch fotografie ging studeren was voor hen een gok.” 

De jonge Kevin zou nooit gedacht hebben dat hij zo ver zou komen. “Mijn ouders zijn trots. Veel mensen, ook scholieren, denken dat je alleen zekerheid krijgt in jouw leven door studies zoals rechten. Je moet als scholier lef hebben om je hart te volgen, besef ik achteraf.” 

Meer ruimte voor andere jongeren
Osepa merkt dat jongeren ‘meer ruimte’ krijgen om hun hart te volgen en minder ‘gepusht’ worden. “Heel positief. Het heeft ermee te maken dat je steeds meer Caribische mensen ziet die succesvol zijn in de kunst, cultuur en journalistiek. Zo kan het ook!”

“Wat je niet direct ziet, is dat veel van onze succesvolle mensen andere jongeren helpen”, merkt Osepa in Nederland. “Daar wil ik ook aan bijdragen.”

“Dankzij de awards word ik steeds vaker gevraagd voor tentoonstellingen. Ik wil mijn platform delen met andere Caribische jongeren. Ik weet gewoon dat als er een Stedelijk Museum op hun cv staat, dat er dan deuren opengaan voor ze.”  

Zijn advies aan ouders en scholieren op de eilanden? “Weet je, juist in het onbekende zitten er heel veel kansen. Probeer jouw eigen stem te zoeken. Het gaat om wat jóu nieuwsgierig maakt, wat jóu frustreert of wat jóuw hart echt aanspreekt. Maar doe het niet voor de erkenning. Wie zijn hart volgt, kan een impact maken op de wereld.”

Meer over Kevin Osepa

Kevin Osepa heeft aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) gestudeerd en werkt in Utrecht.

  • Hij heeft tentoonstellingen gehad in Tent in Rotterdam, Stedelijk Museum in Amsterdam. Zijn werk is opgenomen in de Rijkscollectie, Dordrechts Museum en Museum Boijmans van Beuningen. 
  • Naast zijn kunstfotografie en films, heeft hij ook voor magazines zoals Vogue en modemerken zoals Calvin Klein geregisseerd.
  • Voor de Nederlandse inzending van Eurovisie Songfestival in 2021, heeft hij de songtekst van Jeangu Makrooi gevisualiseerd in de muziekvideo.
  • Hij werkte mee aan de documentaire ‘Slavernij en wij’ (NTR-NOS).