Op de ‘Dag van het Onderwijs’ valt er weinig te vieren onder de Curaçaose docenten. Uit een enquête van onderwijsbond Doen blijkt dat acht op de tien docenten uit het onderwijs vertrekt als zich een kans voordoet. En 85 procent heeft burn-out klachten.
De enquête is gehouden onder 200 docenten en van alle niveau’s, vertelt vakbondsleider Marbella Felipa. “De uitslag is zorgwekkend. Als dit de tendens onderwijs-breed is, dan hebben we een serieus probleem in het onderwijs. Dat betekent dat we nu actie moeten ondernemen.”
Onderwijs niet meer van deze tijd
Voor de onderwijsvakbond is de maat vol: 2023 kan niet beginnen zonder concrete afspraken zeggen ze. Dat moet op gebied van de rechtspositie van docenten en ondersteunend personeel, en onderwijsmateriaal.
“En inhoudelijk, pedagogisch en didactisch”, legt de vakbondsleider uit. Wereldwijd wordt er na de pandemie gesproken over veranderingen in het onderwijs. De impact van Covid is te vergelijken met een wereldoorlog. Maar hier op Curaçao gaat het onderwijs onveranderd door.”
Ze zegt dat het Curaçaose onderwijs niet meer van deze tijd is en mee moet met de veranderingen wereldwijd. “Ons onderwijs sluit straks niet meer aan bij de rest van de wereld. Dat moeten we nu aanpakken voor het te laat is.”
‘De mensen zijn op’
Felipa zegt dat het onderwijs op het eiland jarenlang door ‘die-hards’ draaiende wordt gehouden. Die het zonder de broodnodige investeringen moeten doen, zonder het materiaal, zonder beleid.
“Het resultaat daarvan komt nu naar voren uit onze enquête. De mensen zijn op. Het moment is nu aangebroken, dat je aan deze docenten en aan het ondersteunend personeel moet aangeven, wanneer je hen gaat geven waar ze recht op hebben.”
Niet allleen weer praten
De onderwijsbond wil met spoed aan tafel met Onderwijsminister Sithree (Cey) van Heydoorn en de onderwijscommissie van het parlement. Er komt een debat in de Staten, zo is met de commissie al afgesproken.
Het gaat om zaken als geld, want dat is al jaren niet voldoende. “Om de crisis in het onderwijs aan te kunnen pakken, is financiële ruimte nodig. Alles wat je wil aanpakken, gaat geld kosten. Dus als er geen financiële marge is in de onderwijsbegroting, dan is het alleen maar praten maar verder niks doen. Daar hebben we geen zin meer in”, benadrukt Felipa.