Op Curaçao is al wekenlang ophef over een nieuw nationaal embleem. Het kabinet hoopte met een wedstrijd op meer saamhorigheid en positiviteit. Het resultaat: een golf aan kritiek over hoe slecht of lelijk de winnende schets zou zijn.
Inwoners konden in de afgelopen weken online stemmen op tien verschillende ontwerpen. De regering ziet in het winnende embleem vier belangrijke elementen weerspiegeld: brug, kleuren, vlag en trots van het eiland. Critici hebben het over een ‘slecht getekende sticker’.
De afgebeelde cactus zou niet authentiek Curaçaos zijn en de kolibri op het eiland is groen en niet blauw zoals afgebeeld. Ook (stereotyperende) kritiek op de afgebeelde boot: ‘het lijkt een Venezolaanse go-fast’. En kritiek op het accent op de i in Mi País, een onjuiste spelling in het Papiaments. Verder wordt het ontwerp in het geheel afgekraakt.
Maar niet alleen het embleem zelf, ook de integriteit van de jonge ontwerper Adresseti Monart werd in twijfel getrokken. Een familielid zou deel uitmaken van de selectiecommissie. Bovendien wordt ze op sociale media van plagiaat beschuldigd, omdat de afgebeelde boot en kolibri al in de foto-databank Shutterstock te vinden zijn. Ze wint met haar ontwerp 15.000 gulden.
‘Het lijkt alsof ontwerper een misdrijf heeft begaan’
Met de onthulling van het winnende embleem is de discussie tussen voor- en tegenstanders flink opgelopen. Zo hoog, dat ochtendkrant Extra in een hoofdredactioneel commentaar haar lezers oproept om de rust te bewaren. “Het lijkt alsof mevrouw Monart een misdrijf heeft begaan.”
“Onze gemeenschap moet volwassen worden en ermee ophouden elkaar kapot te maken met dit kinderachtige gedrag”, vindt de krant. “Extra pretendeert niet dat alle aspecten van het embleem perfect zijn, maar de suggesties voor de aanpassingen zouden moeten helpen voor het eindconcept.”
In september begon al de kritiek op sociale media over de selectie uit alle 205 inzendingen. De discussie wakkerde verder aan nadat ontwerpers die niet bij de beste tien zaten, hun schets op sociale media plaatsten.
Dekolonisatie
Met de invoering van het nieuwe embleem, wil de regering het huidige wapen van Curaçao vervangen; een schild gedekt met een gouden kroon, met daaronder een WIC-schip en het wapen van Amsterdam.
Oud-minister Omayra Leeflang ziet in het aanwijzen van het nieuwe embleem ‘het verval van Curaçao’ weergegeven. “Van wapen tot logo. How low can we go”, schrijft ze op haar Facebook.
Naast de vele tegenstanders zijn er ook mensen die de keuze voor het logo verdedigen. Ze vinden het eenvoudige design mooi en bijdetijds. Of ze herhalen wat Cultuur-minister Sithree van Heydoorn (MFK) bij de presentatie van een nieuw nationaal embleem heeft gezegd. “Het winnende ontwerp zal worden gebruikt als concept. Het dient als basis voor het uiteindelijke en officiële ontwerp.”
Hoeveel kost een nieuw embleem?
De vraag is hoe hevig de reactie dadelijk is als het definitieve ontwerp wordt gepresenteerd en de kosten voor het invoeren van een nieuw embleem bekend worden gemaakt. Al het briefpapier moet worden aangepast, maar bijvoorbeeld ook naamborden, koffiekopjes.
In Nederland betaalde de gemeente Amsterdam 100.000 euro voor de invoering van een nieuw logo, gemeente Den Haag was bij de invoering van een nieuw beeldmerk 250.000 euro kwijt. Een nieuw logo voor de Rijksoverheid kostte 15 miljoen euro. Het is onduidelijk hoeveel Curaçao hiervoor uittrekt.
Minister Van Heydoorn wil tot nu toe geen bedragen noemen voor de wedstrijd, de campagne en vervanging van het bestaande wapen. De regering heeft aan alle betrokken organisaties gevraagd ‘vrijwillig’ een bijdrage te leveren. Maar ambtenaren die betrokken zijn bij het project, zouden dat onder hun reguliere werkuren doen. En ook dat kost uiteindelijk geld.